الضغوط کمتغير معدل فى العلاقة بين الکفاءة الذاتية وجودة الحياة الأسرية لدى والدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد Stress As a Moderator Variable in The Relationship Between Self-Efficacy and Family Quality of Life for Parents of Children with Autism Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخاصة، کلية التربية، جامعة عين شمس، جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الدور المعدل للضغوط في العلاقة بين الکفاءة الذاتية، وجودة الحياة الأسرية لدى والدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد. وتکونت عينة الدراسة من (50) من والدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد (25 من الأباء، 25 من الأمهات) تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين 34-49 عاماً، وتراوحت أعمار الأطفال ما بين 6-12 عاماً. واستخدمت الدراسة مقياس الضغوط لدى أمهات الأطفال ذوى اضطراب التوحد (إعداد/ السيد يس التهامى،2021)، ومقياس الکفاءة الذاتية لدى والدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد (إعداد/ الباحث)، ومقياس مرکز الشاطئ لجودة الحياة الأسرية (Hoffman, et al., 2006؛ تعريب وتقنين/ الباحث). وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية سلبية بين الکفاءة الذاتية والضغوط، وعدم وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيًا بين جودة الحياة الأسرية والضغوط، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين الکفاءة الذاتية وجودة الحياة الأسرية لدى والدى الأطفال ذوى اضطراب التوحد، کما أسفرت نتائج الدراسة أيضاً عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الکفاءة الذاتية وجودة الحياة الأسرية لدى والدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد وذلک عند العزل الاحصائي لمتغير الضغوط، وأن الکفاءة الذاتية تسهم في التنبؤ بجودة الحياة الأسرية لدى والدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد.
The study aimed to identify the moderator role of stress in the relationship between self-efficacy and family quality of life among parents of children with autism disorder. The study participants were (50) parents of children with autism disorder (25 mothers, 25 fathers), whose ages ranged between (34-49) years of age, and their children's ages ranged between 6-12 years of age. The study used the stress scale among mothers of children with autism disorder (Elsayed Yassen Eltohamy, 2021), the scale of self-efficacy among parents of children with autism disorder (Prepared by the researcher), and the Beach Center Family Quality of Life Scale (Hoffman, et al., 2006; Arabicized and standardized by the researcher). The results of the study revealed a negative correlation between self-efficacy and stress, no statistically significant correlation between family quality of life and stress, and a positive correlation between self-efficacy and family quality of life for parents of children with autism disorder. The results of the study also revealed a positive correlation between self-efficacy and family quality of life for parents of children with autism disorder when statistically isolating the stress variable, and that self-efficacy contributed to predicting family quality of life for parents of children with autism disorder.

الكلمات الرئيسية