صعوبات تطبيق برنامج "تيتش" في المراکز والمدارس الحکومية من وجهة نظر معلمات ذوي اضطراب طيف التوحد Difficulties in implementing the "Teacch" program in public centers and schools from the point of view of teachers autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير تربية خاصة السعــوديــة

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف صعوبات تطبيق برنامج "تيتش" في المراکز والمدارس الحکومية من وجهة نظر معلمات ذوي اضطراب طيف التوحد على نحو عام، وفي ضوء اختلاف بعض المتغيرات الديمغرافية؛ مثل: المدينة، والمؤهل الدراسي، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة الدراسية. طبق البحث على عينة تکونت من (127) معلمة لذوي اضطراب طيف التوحد في منطقة مکة المکرمة (مدينة الطائف، مدينة مکة المکرمة، مدينة جدة). استخدم البحث استبانة صعوبات تطبيق برنامج "تيتش" في المراکز والمدارس الحکومية من وجهة نظر معلمات ذوي اضطراب طيف التوحد. أظهرت النتائج أن نسبة صعوبات تطبيق برنامج تيتش للأبعاد الفرعية تراوحت بين 61.20% إلى 78.80%، وأنه ثمة فروق في صعوبات تطبيق برنامج تيتش وفق اختلاف متغير المدينة، في حين لم تکن ثمة فروق ذات دلالة جوهرية وفق اختلاف بعض المتغيرات الديمغرافية الأخرى؛ مثل: المؤهل الدراسي، وعدد سنوات الخبرة، والمرحلة الدراسية.
The study aimed to identify the difficulties of implementing the "teaching" program in government centers and schools from the point of view of teachers with autism spectrum disorder in general and in light of the differences in some demographic variables such as city, academic qualification, number. Years of experience, school stage. The study was conducted on a sample consisting of the study sample on (127) teachers suffering from Autism Spectrum Disorder in the Makkah region (Taif, Makkah City, Jeddah). The study used a questionnaire about the difficulties of implementing the "teaching" program in government centers and schools from the point of view of teachers with autism spectrum disorder. The results showed that the percentage of difficulties in applying the teaching program for the sub-dimensions ranged between 61.20% and 78.80%. The results also showed that there are differences in the difficulties of applying the teaching program according to the city variable, while there are no statistically significant differences according to some other demographic variables such as: academic qualification, number of years of study. Experience and stage of study.

الكلمات الرئيسية