برنامج قائم على نموذج القبول والإلتزام لتحسين الإتجاهات السلبية نحو الدمج في مرحلة رياض الأطفال The effectivnes of a program based on acceptance and commitment model to improve the negative attitudes towards inclusion in early childhood

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ مســاعــد بقســم العلــوم النفسيــة کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث الحالى للتعرف على فاعلية برنامج قائم على نموذج القبول والإلتزام في تحسين إتجاهات المعلمات نحو الدمج، وتکونت عينة البحث من (42) معلمة من معلمات رياض الأطفال تم تقسيمهم إلى (21) معلمة في المجموعة التجريبية، (21) معلمة في المجموعة الضابطة، وتم تطبيق أداة البحث وهي مقياس الإتجاه نحو الدمج وأداته وهو البرنامج القائم على فنيات نموذج القبول والإلتزام وهي التقبل، التقليل والإزالة من الخطر المعرفي، الوجود في الحاضر، الذات کسياق، القيم، والسلوک الملتزم على عينة البحث، وأسفرت النتائج عن سلبية إتجاهات المعلمات نحو الدمج، وإلى وجود فروق دالة إحصائيا عن مستوى (0.01) بين التطبيقين القبلي والبعدى لعينة البحث لصالح التطبيق البعدى، وفروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية البرنامج في تحسين إتجاهاتهن نحو الدمج، وفي ضوء نتائج البحث أوصت الباحثة بضرورة تفعيل دور العاملين في مجال الدمج بالإضافة إلى التأکيد على أهمية التدريب المستمر قبل وإثناء الخدمة للمعلمات.
This research aims to identify the effectiveness of a program based on acceptance and commitment model in improving the attitudes of teachers towards inclusion at kindergarten. The smaple consisted of (42) kindergarten children divided into: (21) experimental and (21) control group. The researcher utilized the quasi-experimental design to test hypothesis. Attitude towards inclusion scale was administered to the groups, and a program based on acceptance and commitment model utilizing its six techniques; acceptance, cognitive avoidance and defusion, being present, self as context, values and commited action was administered to the experiemtnal group. Results revealed a statistical significant difference at (0.01) level between mean scores of both experimental and control groups favoring the experimental group, and a statical significant difference between mean scores of experiemtnal group pre and post testing favoring posttesting. In light of the results, the researched recommended the importance of activiating the roles of those involved in inclusion in addition to assuring continuous training related to incusion for pre and inservice teachers.

الكلمات الرئيسية