التـوجهــات الأکـاديميــة کمتغــير وسيــط بـين النظـريــات الضمنيـة وأداء الطــلاب المـوهــوبــين في مــرحلــة المــراهقــة Academic Orientations as a Mediating Variable between Implicit Theories and the Performance of Gifted Students in Adolescence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الخليج العربي – البحرين

2 جامعة الإسکندرية – مصر

3 وزارة التعليم – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التوجهات الأکاديمية والنظريات الضمنية (للذکاء والموهبة والشخصية) السائدة ومستوى الأداء لدى الطلاب الموهوبين بمرحلة المراهقة، وتحديد التباين في الأداء بين ‏مجموعات الطلاب الموهوبين باختلاف النظريات الضمنية والتوجهات الأکاديمية التي ‏يتبنوها، وأخيرًا التوصل إلى نموذج بنائي يفسر دور التوجهات الأکاديمية کمتغير وسيط بين النظريات الضمنية وأداء الطلاب الموهوبين في مرحلة المراهقة. واستخدم الباحثون المنهج ‏الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (131) طالباً ببداية مرحلة المراهقة. وتم تطبيق مقياس التوجهات الأکاديمية، ومقياس النظريات ‏الضمنية للذکاء والموهبة والشخصية، وبطاقة تقييم الأداء. وکشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً في ‏ التوجهات الأکاديمية، والنظريات الضمنية، والأداء بين الطلاب الموهوبين بمرحلة المراهقة عن المتوسط الافتراضي، کما أظهرت النتائج ‏وجود ثلاث مجموعات من الطلاب في ضوء مستويات الأداء ‏‏(المرتفع، المتوسط، ‏المنخفض). کما أشارت النتائج إلى أن المتغيرات ‏المستقلة (النظرية الضمنية ‏للذکاء، والنظرية الضمنية للموهبة، والنظرية الضمنية للشخصية) تسهم بنسبة (67%) من التباين العام ‏في التوجهات الأکاديمية. بينما تسهم المتغيرات ‏المستقلة (النظرية الضمنية للذکاء، والنظرية الضمنية ‏للموهبة والتوجهات الأکاديمية) بنسبة (52%) من التباين في ‏الأداء.‏ وتم التوصل إلى نموذج بنائي تنبؤي يفسر ‏طبيعة العلاقة بين المتغيرات المستقلة والمتغيرات التابعة
The current study aimed at identifying the level of academic Orientations and implicit theories (of intelligence, talent and personality) prevailing and the level of performance of gifted students in adolescence, detecting the variation in performance between groups of gifted students according to the their implicit theories and their academic orientations, and finally introducing a constructive model that explains the role of Academic orientations as a mediating variable between implicit theories and the performance of gifted students in adolescence. The researchers used the descriptive Method. The study sample consisted of (131) students at adolescence stage. ‎The academic orientation scale, implicit theory ‎scale, and the performance assessment list were applied. The results showed that ‎there were statistically significant differences between the level of gifted secondary ‎school students on the academic orientations, dimensions of implicit theories, and ‎performance in the light of standard mean of society, there are ‎three groups of students in light of three levels of performance. The results also indicated that the independent ‎variables contribute 67% of the general variation in academic ‎orientations; the independent variables contributed 52% to ‎performance. The researcher also got a predictive constructive model which explains ‎the nature of the relationship between independent and dependent variables.

الكلمات الرئيسية