آراء المعلمات تجاه تطبيق برنامج الکفايات الاجتماعية في مواجهة ظاهرة التنمر عند التلميذات ذوات اضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة The views of teachers towards the program of social competencies to face the bullying with students with attention deficit disorder and hyperactivity

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضر في جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على آراء المعلمات تجاه تطبيق برنامج الکفايات الاجتماعية في مواجهة التنمر عند الاطفال ذوي اضطراب فرط الحرکة وتشتت الانتباه. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتکونت العينة من معلمات تلميذات ذوي اضطراب فرط الحرکة وتشتت الانتباه والبالغ عددهن (13) معلمة في مدينة الرياض. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة قامت الباحثة باستخدام استبيان لاستطلاع آراء المعلمات تجاه تطبيق برنامج الکفايات الاجتماعية في مواجهة التنمر عند الاطفال ذوي اضطراب فرط الحرکة وتشتت الانتباه، حيث تکون من محورين وهي (انتشار ظاهرة التنمر، وتطبيق برنامج الکفايات الاجتماعية). أظهرت نتائج البحث بشکل عام فعالية برنامج الکفايات الاجتماعية في مواجهة ظاهرة التنمر لدى طلاب ذوي اضطراب فرط الحرکة وتشتت الانتباه
The current study aimed to identifying the teachers' opinions regarding the application of the social competencies program in facing bullying in children with ADHD. The study used the descriptive method, and the sample consisted of female teachers who teach female students with ADHD who were (13) female teachers in Riyadh. In order to achieve the goals of this study, the researcher used a questionnaire to explore the views of the teachers towards the application of the social competencies program in facing bullying in children with ADHD and distraction, which include two axes, (bullying phenomenon, and the application of the social competencies program). The results of the research showed, in general, the effectiveness of the social competencies program in facing bullying phenomenon in students with ADHD

الكلمات الرئيسية