درجة ممارسة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفکرية لإستراتيجيات التکامل الحسي في المرحلة الابتدائية بمکة المکرمة Teachers of students with intellectual disabilities degree of practicing sensory integration strategies in elementary stage in Makkah Al-Mukarramah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير التربية الخاصة جامعة جدة

2 الاستاذ الدکتور بقسم التربية الخاصة جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفکرية لإستراتيجيات التکامل الحسي في المرحلة الابتدائية بمکة المکرمة، ولتحقيق هدفها قام الباحثان ببناء استبانة تکونت من (34) عبارة موزعة على (7) أبعاد وهي بُعد التکامل الحسي (السمعي، والبصري، والشمي، والتذوقي، واللمسي، والتوازني، والعضلي)، وقد تم استخدام المنهج الوصفي، کما وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية والتي تکونت من (110) معلم ومعلمة، من المدارس والمعاهد الحکومية والخاصة بالمرحلة الابتدائية في مکة، وتمت معالجة البيانات إحصائيًا. وأشارت النتائج في السؤال الرئيس على أن درجة ممارسة معلمي الطلبة ذوي الإعاقة الفکرية لإستراتيجيات التکامل الحسي جاءت بمتوسط (3.6077) وتمثلت هذه القيمة بدرجة کبيرة، کما وأشارت النتائج في السؤال الفرعي الأول إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α≤0.05)) بين استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير الجنس، أما في السؤال الفرعي الثاني فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α≤0.05)) بين استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير المؤهل العلمي، کما وأشارت النتائج في السؤال الفرعي الثالث إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α≤0.05)) بين استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير نوع البرنامج، أما في السؤال الفرعي الرابع فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α≤0.05)) تعزى لمتغير النظام الحسي، أما في السؤال الفرعي الخامس فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة α≤0.05)) بين استجابات أفراد العينة تعزى لمتغير الدورات التدريبية، وأوصى الباحثان بتطوير البرامج التدريبية التي تُقدم للمعلمين والمعلمات في مجال التکامل الحسي
The study aimed to identify teachers of students with intellectual disabilities degree of practicing sensory integration strategies. A questionnaire developed consisting of (34) items distributed (7) dimensions, namely sensory integration (auditory, visual, olfactory, tactile, balance, and muscle), and The descriptive approach was used, Random method used to select the sample, consisted of (110) teachers, from governmental and private schools and institutes, and The data was processed statistically. The results indicated in the main question that the Teachers of students with intellectual disabilities degree of practicing sensory integration strategies in elementary stage came at an average of (3.6077), and this value was largely represented, The results also indicated in the first sub-question that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the responses of the sample members due to the gender variable, As for the second sub-question, the results indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the responses of the sample members due to the scientific qualification variable, The results also indicated in the third sub-question that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the responses of the sample members due to the variable of program type, As for the fourth sub-question, the results indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) due to the variable of the sensory system, As for the fifth sub-question, the results indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the responses of the sample members due to the variable of training courses. The researchers recommended developing training programs for male and female teachers in the field of sensory integration.

الكلمات الرئيسية