واقع المقررات الدراسية وأعضاء هيئة التدريس کما يدرکه طلاب ماجستير التربية الخاصة في بعض الجامعات السعودية The Reality of Academic Courses and Faculty Members as Perceived by master’s Students in Special Education Department, in Saudi Universities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتـــورة تـــربيــــة خــــاصــــة جــــامعــــة الجــــوف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على وجهة نظر طلاب الماجستير بأقسام التربية الخاصة في الجامعات السعودية نحو محاور العملية التعليمية المتمثلة في المقررات الدراسية وأعضاء هيئة التدريس ومدى اختلاف وجهات النظر لدى هؤلاء الطلاب باختلاف العمر والتخصص. وتکونت عينة الدراسة من (50) طالبًا من الذکور الملتحقين ببرامج الماجستير في التربية الخاصة, وکانت تخصصاتهم الاضطرابات السلوکية والإعاقة العقلية. وقام الباحث بتطوير استبانه مکونة من عشرون فقرة موزعة على محورين هما ( المقررات الدراسية وأعضاء هيئة التدريس). وتوصَّل الباحث إلى معايير صدق وثبات موثقة للاستبانة وفق الطرق العلمية المتبعة في ذلک. ولغاية تحليل نتائج الدراسة استخرج الباحث المتوسطات الحسابية لکل فقرة من فقرات هذا المحور، کما استخدم الباحث اختبار (ت) (T-Test) وتحليل التباين الأحادي (OneWay Anova). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن الفقرة التالية (من الضروري أن تکون هناک مقررات دراسية تدعم وتطور طرق التعامل مع ذوي الإعاقة بصورة عملية) جاءت في المرتبة الأولى لدرجة موافقة أفراد العينة لمحور المقررات الدراسية وأيضا (استخدام طرق تقويم تقليدية للحکم على مستوى الطلاب) جاءت في المرتبة الأولى لمحور أضاء هيئة التدريس، وأيضا الفقرة (عدم استغلال وقت المحاضرة بشکل مناسب من قبل أعضاء هيئة التدريس.) جاءت في المرتبة التالية إذ بلغ مستوى المعنوية 0,22 وهي ذات دلالة إحصائية عند مستوى 5%.
The current study aimed to identify the viewpoint of students in the special education departments in Saudi universities towards faculty members and the extent of the different views of these students with different age and specialization. The sample of the study consisted of (50) male students enrolled in special education programs, and their specializations were as follows (behavioural disorders, autism, and intellectual disabilities,). The researcher developed a questionnaire consisting of 20 sections representing the axis of the faculty members. In addition, the researcher reached the standards of validity and reliability documented for the questionnaire according to the scientific methods used in such circumstances. In order to analyse the results of the study, the researcher extracted the arithmetic averages for each section of this axis. The researcher also used the T-Test and the One Way Anova analysis. Among the most important results of the study is that the next section (the use of traditional assessment methods to evaluate students and their levels) came first to the degree of approval of the sample members and also the section (wasting the time of the lecture by monitoring attendance and absence) came in the next rank where the level of significance reached 0.22 which is Statistically significant at the level of 5.

الكلمات الرئيسية