المعوقات التي تواجه برامج صعوبات التعلم بالمرحلة المتوسطة والحلول المقترحة Barriers That Face Learning Disabilities Programs in the Intermediate Level and Suggested Solutions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستـاذ مشـارک - قسـم الـتربيـة الخـاصـة کليــة التربيــة – جامعة الملک سعـود

2 باحثة بکلية التربية - قسم التربية الخاصة جــامعـــة الملک سعــــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تواجه برامج صعوبات التعلم بالمرحلة المتوسطة، والوصول إلى مقترحات وحلول لمواجهة تلک المعوقات، ولتحقيق هذه الأهداف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي, وتکونت عينة الدراسة من (350). واعتمدت أداة الاستبانة لجمع المعلومات في دراستها. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج کان من أهمها: هناک موافقة بدرجة متوسطة من عينة الدراسة على المعوقات التي تواجه برامج صعوبات التعلم بالمرحلة المتوسطة بمتوسط (2.71 من 4,00)، وجاء في المرتبة الأولى المعوقات التي تتعلق بأولياء أمور الطالبات اللاتي لديهن صعوبات تعلم بمتوسط (3.31 من 4,00)، وفي المرتبة السابعة والأخيرة البعد السابع المعوقات الإدارية والمالية بمتوسط (2.38 من 4,00)، کما أن مفردات عينة الدراسة موافقات بدرجة کبيرة على المقترحات والحلول لمواجهة المشکلات والصعوبات التي تواجه برامج صعوبات التعلم بالمرحلة المتوسطة، وتحد من استفادة التلاميذ الذين لديهم صعوبات تعلّم بمتوسط (3,68 من 4,00)، کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات مفردات الدراسة حول تقديرهن للمعوقات التي تواجه برامج صعوبات التعلم بالمرحلة المتوسطة باختلاف طبيعة عملهن، وفي الدرجة الکلية للمعوقات لصالح مديرات المدارس. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج توصي الباحثة بالعديد من التوصيات أهمها العمل على توفير جميع الخدمات المساندة ببرامج صعوبات التعلم للمرحلة المتوسطة التي قد تحتاجها التلميذات ذوات صعوبات التعلم، والاهتمام بتوفير برامج لتدريب المعلمين بالمرحلة المتوسطة على کيفية التعامل مع التلاميذ الذين لديهم صعوبات تعلم بمختلف مراحلهم العمرية
This study aimed to know barriers that face learning disabilities programs in the intermediate level and to find out about suggestions and solutions to overcome these barriers. To achieve these goals the researchers used a descriptive analytic method. Sample of the study consisted of (350) participants. The researcher used a questionnaire as an instrument for gathering information in the study. The study revealed many results and the most important of them were: there was an agreement in a medium degree among participants on barriers that face learning disabilities programs in the intermediate level with a mean of (2.71 out of 4.00). Barriers related to parents of students with learning disabilities came first with a mean of (3.31 out of 4.00). Administrative and financial barriers came seventh and last with a mean of (2.38 out of 4.00). Participants also agreed in a high degree on suggestions and solutions to overcome these problems and difficulties that face learning disabilities programs in the intermediate level and limit benefit of students with learning disabilities with a mean of (3.68 out of 4.00). the study also found that there were statistically significant differences in the attitudes of participants towards their evaluation of barriers that face learning disabilities programs in the intermediate level according to nature of their work and these differences were for school principals. In the light of these results, the study offered many recommendations and most important of them are: providing all related services for learning disabilities programs which students with learning disabilities may need in the intermediate level, and offering programs to train teachers in the intermediate level on how to deal with students with learning disabilities of different ages

الكلمات الرئيسية