فاعلية برنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية في تنمية الذاکرة البصرية لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية Effectiveness of Process Oriented Art Activities Training Program in Developing Visual Memory of Primary School Students with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 حاصلة على ماجستير التربية الخاصة صعوبات التعلم

2 أستاذ مشارک في قسم التربية الخاصة جامعة الأزهر - جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية في تنمية الذاکرة البصرية للطلبة ذوي صعوبات التعلم، وتکونت عينة الدراسة من 20 طالبة من طالبات صعوبات التعلم من الصف الرابع والخامس بالمرحلة الابتدائية، والملتحقات بغرف مصادر التعلم في مدارس حکومية بشرق مدينة الدمام، وذلک في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1440/1441 هـ - 2019/ 2020 م، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة تکونت کل منها من (10) طالبات ذوات صعوبات التعلم.
ولأغراض الدراسة الحالية تم إعداد مقياس الذاکرة البصرية لذوات صعوبات التعلم، کما تم إعداد استبيان لاستطلاع رأي ولي الأمر ونسخة للمعلم لأخذ رأيهم في الذاکرة البصرية لدى هؤلاء الطلاب. وتم حساب الخصائص السيکومترية باستخدام الصدق الظاهري، والثبات باستخدام معامل کرونباخ ألفا، وقد استخدمت هذه الأدوات کإجراءات قياس قبلي وبعدي على مجموعتي الدراسة، وقد استغرق تطبيق البرنامج التدريبي 7 أسابيع، بواقع (21) جلسة تدريبية، ثم بعد ذلک تم تطبيق القياس البعدي للمجموعتين الضابطة والتجريبية.
وبعد تحليل البيانات إحصائيًّا باستخدام اختبار مان وتني وويلکوکسون، أشارت نتائج الدراسة إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للذاکرة البصرية، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات طالبات المجموعة التجريبية، وطالبات المجموعة الضابطة في القياس البعدي للذاکرة البصرية لصالح المجموعة التجريبية
This study aims to measure the effectiveness of Process Oriented Art Activities training program for the development of visual memory for people with learning disabilities. The sample of the study consisted of 20 female students with learning disabilities from the fourth and fifth grade at the primary level. They were enrolled in learning resource rooms in public schools in eastern Dammam during the second semester of the academic year, 2019 / 2020. Students were divided into two groups, consisting of (10) female students with learning disabilities; one experimental group and the other is a control group, to address the objective of the current study, the researcher prepared the visual memory meter for people with learning disabilities. A questionnaire was conducted to gather the opinion of parents. A second questionnaire was conducted targeting the opinion of teachers on these students, reflecting their visual memory. These questionnaires measure the variable dependent. The Psychometric properties were calculated using apparent honesty, and persistence using the Cronbach alpha coefficient. These tools have been used as pre and post procedures of measurement. The application of the training program took a equaling 21 training sessions, followed by the application of the post-measurement to the control and experimental groups, After analyzing the data statistically using the Man-Whitney-Wilkinson test, results of the study showed statistically significant differences between the average grades of the experimental group in the pre and post measures of visual memory. The post- measurement of visual memory illustrates a statistically significant variance between the average grades of the experimental group and the control group.

الكلمات الرئيسية