عاداتُ الأکلِ لدى الأطفالِ ذوي الاضطراباتِ النمائيةِ العصبية وأقرانهم ذوي النمو الطبيعي Eating Habits in Children with Neurodevelopmental Disorders and Their Typically Developing Peers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدف البحثُ إلى مقارنةِ عادات الأکل لدى فئاتِ الأطفال ذوي الاضطرابات النمائية العصبية (الإعاقة الفکرية، اضطراب طيف التوحد، اضطراب قصور الانتباه وفرط الحرکة) وبينهم وبين أقرانهم ذوي النمو الطبيعي. وقام الباحثان بتطبيق مقياس عادات الأکل (إعداد الباحثان) على (203) طفلاً وطفلة من ذوي الاضطرابات النمائية العصبية وأقرانهم ذوي النمو الطبيعي تراوحت أعمارهم بين (4-10) سنوات بمدينة الرياض (السعودية). وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في عادات الأکل بين الأطفال ذوي النمو الطبيعي، والأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وذوي اضطراب قصور الانتباه وفرط الحرکة لصالح الأطفال ذوي النمو الطبيعي، ووجود فروق دالة إحصائيًا في عادات الأکل بين الذکور والإناث ذوي الإعاقة الفکرية لصالح الإناث. کما بيّنت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في عادات الأکل بين الذکور ذوي النمو الطبيعي والذکور ذوي الإعاقة الفکرية لصالح الذکور ذوي النمو الطبيعي، ووجود فروق دالة إحصائيًا في عادات الأکل بين الإناث ذوي الإعاقة الفکرية والإناث ذوي اضطراب قصور الانتباه وفرط الحرکة لصالح الإناث ذوي الإعاقة الفکرية. بالإضافة إلى وجود فروقُ دالة إحصائيًا في عادات الأکل بين الأطفال ذوي النمو الطبيعي، والأطفال ذوي اضطراب قصور الانتباه وفرط الحرکة، وذوي اضطراب طيف التوحد لصالح الأطفال ذوي النمو الطبيعي وفقاً لمتغير العمر (4-6) و(7-10).
The aim of the study was to compare the eating habits of children with neurodevelopmental disorders (intellectual disability, autism spectrum disorder, attention deficit / hyperactivity disorder) and between them and their typically developing peers. The researchers applied The Eating Habits Scale (by the researchers) to (203) male and female children with neurodevelopmental disorders and their peers with typically developing ages (4-10) years in Riyadh (Saudi Arabia). The results showed that there were statistically significant differences in eating habits between children with typically developing, children with autism spectrum disorder, and children with attention deficit / hyperactivity disorder in favor of children with typically developing, and that there were statistically significant differences in eating habits between males and females with intellectual disabilities in favor of females. The results also showed a statistically significant difference in eating habits between males with typically developing and males with intellectual disabilities in favor of males with typically developing, and there were statistically significant differences in eating habits between females with intellectual disability and females with attention deficit/ hyperactivity disorder in favor of females with intellectual disabilities. In addition to statistically significant differences in eating habits between children with typically developing, children with attention deficit/ hyperactivity disorder and children with autism spectrum disorder in favor of children with typically developing according to the age variable (4-6) and (7-10).

الكلمات الرئيسية