درجـة ممـارسـة معلمـات الطـالبـات ذوات صعـوبـات التعلـم لمهـارات الوعي الصوتي لتعليم القـراءة بمحـافظـة الأحســاء The Degree to Practicing Phonological Awareness Skills for Teaching Reading by Female Students with Learning Disabilities Teachers in Al-Ahsa Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قســــــم الــــتربيــــة الخــــاصــــة جــامعــــة الملک فيصــــل

2 مــــاجستــــير تــربيــــة خــاصــــة جــامعــــة الملک فيصــــل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم لمهارات الوعي الصوتي لتعليم القراءة بمحافظة الأحساء.   واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي. تم تطوير استبانة مهارات الوعي الصوتي المؤلفة من (20) فقرة لتحقيق هدف الدراسة، طبقت على عينة عشوائية من المعلمات بلغت (38) معلمة خلال العام الدراسي 2019 / 2020م. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة معلمات الطالبات ذوات صعوبات التعلم لمهارات الوعي الصوتي کانت متوسطة، واوصت الدراسة تدريب المعلمات على استخدام مهارات الوعي الصوتي لزيادة کفاءتهم في تعليم القراءة للطالبات ذوات صعوبات التعلم
The study aimed to identify the degree of female teachers with learning disabilities practicing phonological awareness skills for teaching reading in Al-Ahsa Governorate. The study used the descriptive method. The study has developed a questionnaire for phonological awareness skills consisting of (20) paragraphs to achieve the goal of the study.  The sample was chosen randomly. The Sample of female teachers were (38) female teachers during the academic year 2019/2020. The results of the study showed that the degree of female teachers with learning difficulties practicing phonological awareness skills was average, The study recommended that training teachers to use phonological awareness skills to increase their competence in teaching reading to students with learning difficulties.

الكلمات الرئيسية