فعالية برنامج تدريبي لتحسين التواصل وتنمية الکفاءة الانفعالية للأطفال ذوى الاعاقة الفکرية البسيطة The effectiveness of a training program to improve communication and develop efficiency

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستـــاذ الـــتربيـــة الخـــاصـــة المســـاعـــد کليـــة الـــتربيـــة – جـــامعـــة جـــازان المملکـــة العـــربيـــة السعـــوديــــــة

المستخلص

يهدف البحث الى فعالية برنامج تدريبي لتحسين التواصل وتنمية الکفاءة الانفعالية للاطفال ذوى الاعاقة الفکرية البسيطة ، وتکونت عينة البحث من (10) أطفال من المعاقين فکرياً القابلين للتعلم، والتي تراوحت أعمارهم ما بين (9: 12) عام ونسبة ذکائهم ما بين (50: 70) درجة من مدرسة التربية الفکرية بمدينة الزقازيق بمحافظة الشرقية مقسمين عشوائيا بالتساوي الي مجموعتين تجريبية، وضابطة بواقع (5) أطفال بکل مجموعة, واستخدم الباحث مقياس الکفاءة الانفعالية المصور للأطفال المعاقين فکرياً القابلين للتعلم (إعداد الباحث) ومقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي مع الآخرين للأطفال المعاقين فکرياً القابلين للتعلم (إعداد الباحث) والبرنامج التدريبي لتنمية الکفاءة الانفعالية (إعداد الباحث) واستمارة جمع بيانات شخصية (إعداد الباحث), وقد اشارت نتائج البحث الي ان هناک فروق ذات دلالة احصائية في درجة تنمية الکفاءة الانفعالية ودرجة التواصل وزيادة تواصلهم مع الاخرين وذلک لدى الأطفال المعاقين فکرياً القابلين للتعلم کما توصلت نتائج الدراسة لعدة نتائج اشارت في مجملها الي ثبات فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية الکفاءة الانفعالية وتحسين تواصلهم مع الاخرين وذلک لدى الأطفال المعاقين فکرياً القابلين للتعلم في المرحلة الابتدائية .
The study aimed at Developing Emotional Efficiency to Improve Communication with Others among Intellectually Disabled Children Able to be InstructedThe sample of the study consisted of 10 intellectually disabled children aged between (9:12) years and their IQ scores were between (50:70). They were selected from Intellectual Education School in Minia Al-Qamah, Sharkia Governorate and randomly distributed into two groups: experimental and control, each of which consisted of(5) children. To verify the hypotheses of the study, the researcher used the following tools: The pictorial emotional efficiency scale for intellectually disabled children able to be instructed (prepared by the researcher). Verbal and non-verbal communication scale for intellectually disabled children (prepared by the researcher). A training program to develop emotional efficiency and improve communication with others among intellectually disabled children able to be instructed (prepared by the researcher). Personal Data collection form (prepared by the researcher) The study utilized the experimental methodThe results of the study indicated the effectiveness of the training program in thedevelopment of emotional efficiency among intellectually disabled children able to be instructed and improving their communication with others. Moreover, the study proved the immutability of the effectiveness of the training program

الكلمات الرئيسية