تـَأثـير غِيـاب بَرامـج صُعوبات التَّعلُّم في المَرحَلّـَة الثَّانَـويَّة على تَلبِيـَة حَاجـات الطـلاب بمدينـة مكـة المكـرمــة The effect of the absence of programs for learning difficulties in the secondary stage on meeting the needs of students in the city of Mecca

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــة جـــدة

المستخلص

تستمر احتياجات الطلبة ذوي صعوبات التعلم إلى الحصول على تعليم جيد يتناسب مع خصائصهم واحتياجاتهم طوال مراحل التعليم، ولكنها تختلف نوعيًا في المراحل المتقدمة عما كان يقدم لهم في المرحلة الابتدائية. هدفت هذه الدِراسَّة إلى التَعَرُّف على تَأثير غِياب بَرامج صُعوبات التَّعلُّم في المَرحَلَّة الثَّانَويَّة على تَلبِيَة حَاجات الطلبة، والتَعَرُّف على الفُروق في مُتَوسِطات استجابات أفراد عَيِّنَة الدِراسَّة بناء مُتَغَيرات (الجنس، والمؤهل العلمي). واتبعت هذه الدراسة المنهج المسحي. لأغراض الدراسة، أُعدت استبانة لجمع البيانات. تكونت عينة الدراسة من (251) معلماً ومعلمة. أظهرت الدراسة أن تَأثير غِياب بَرامج صُعوبات التَّعلُّم في المَرحَلَّة الثَّانَويَّة على تَلبِيَة حَاجات الطلبة مِن وِجهَة نَظَر معلميهم جاءت مرتفعة في جميع المجالات (الأسرية والإدارية، والأكاديمية، والانتقالية، والنفسية). كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فُروق دالة إحصائيًا في مُتَوسِطات استجابات أفراد عَيِّنَة الدِراسَّة نحو تَأثير غِياب بَرامج صُعوبات التَّعلُّم في المَرحَلَّة الثَّانَويَّة على تَلبِيَة حَاجات الطلبة مِن وِجهَة نَظَر معلميهم تُعزى لمُتَغَير الجنس والمؤهل الأكاديمي، باستثناء مِحوَر الجانب الأكاديمي للمؤهل الأكاديمي، والذي جاء دال إحصائيا لصالح حملة مؤهلات الدراسات العليا.
The aim of this study was to investigate the impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs.
 Additionally, the study sought to identify statistically significant differences impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs, as perceived by their teachers, based on variables such as gender, educational qualifications. This study adopted a descriptive approach to achieve its objectives and used a questionnaire on the impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs, prepared by the researcher, to collect data from the targeted study sample. The study sample was 251 teachers. The study revealed several key findings, including that the level of impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs, as perceived by their teachers, which encompassed family and administrative impact, academic aspects, transitional skills, psychological, and social impact, was within a very high level of estimation. Furthermore, the results indicated no statistically significant differences in the means of responses from the study sample concerning the impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs, as perceived by their teachers, attributed to gender. However, there were no statistically significant differences in the means of responses from the study sample concerning the impact of the absence of learning disabilities programs in secondary education on meeting students' needs, as perceived by their teachers, attributed to educational qualifications, except for the academic aspect, which showed statistical significance in favor of postgraduate degree holders. The study provided several recommendations.
 
 
 

الكلمات الرئيسية