ظاهرة الخداع والکمالية وفاعلية الذات والرضا عن الحياة لدى طلاب الکلية المتفوقين دراسياً: (دراســة وصفيـــة) Imposter Phenomenon, Perfectionism, Self-Efficacy and Life Satisfaction in High Achieving College Students: A Descriptive Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مـــدرس الصحـــة النفسيـــة کليـــة الـــتربيـــة- جـامعـــة أسيـــوط

المستخلص

سعت الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين ظاهرة الخداع والکمالية، وفاعلية الذات، والرضا عن الحياة لدى طلاب الکلية المتفوقين دراسياً، وتحديد مدى قدرة کل من الکمالية، وفاعلية الذات، والرضا عن الحياة على التنبؤ بظاهرة الخداع، واستخدمت الدراسة مقاييس ظاهرة الخداع، والکمالية المعدل، وفاعلية الذات في الکلية، والرضا عن الحياة متعدد الأبعاد، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقات موجبة دالة إحصائياً بين ظاهرة الخداع والکمالية، وبين الکمالية وفاعلية الذات، ووجود علاقات سالبة دالة إحصائياً بين التوقعات المرتفعة وعزو النجاح إلى عوامل خارجية کبعد لظاهرة الخداع وفاعلية المقررات الدراسية والفاعلية الاجتماعية، وبين ظاهرة الخداع وکلٍ من الرضا عن الکلية والرضا عن الذات، ووجود فروق دالة بين متوسطات درجاتهم على الدرجة الکلية على ظاهرة الخداع وبعد التوقعات المرتفعة وعزو النجاح إلى عوامل خارجية بين مرتفعي ومنخفضي النظام لصالح مرتفعي النظام، ووجود فروق دالة بين متوسطات درجاتهم على الدرجة الکلية على ظاهرة الخداع وبعديها الخوف من التقييم السلبي وصعوبة تقبل الثناء بين مرتفعي ومنخفضي الرضا عن الکلية لصالح مرتفعي الرضا عن الکلية، وعلى بعد التوقعات المرتفعة وعزو النجاح إلى عوامل خارجية بين مرتفعي ومنخفضي الرضا عن الأسرة لصالح مرتفعي الرضا عن الأسرة، وکانت الکمالية المتغير الوحيد الذي استطاع التنبؤ بظاهرة الخداع.
Abstract
This Research determined the relations between imposter phenomenon, perfectionism, self-efficacy and life satisfaction among high achieving college students considering gender and academic specialization. This descriptive research investigated 160 from high achieving college students. Research instruments were: Imposter Phenomenon Scale, The Almost-Perfect Scale, The College Self-Efficacy Inventory, Multidimensional Student's Life-Satisfaction Scale. There were statistically significant positive relationships between imposter phenomenon and perfectionism, also, between perfectionism and self-efficacy. There were statistically significant negative relationships between high expectations & success attribution to external factors as an imposter phenomenon subscale and both of course and social efficacy, also, between imposter phenomenon and both of college and
self satisfaction. There were statistically significant differences in imposter phenomenon and high expectations & success attribution to external factors between high and low order in favor of high order. There were statistically significant differences in imposter phenomenon and its two subscales (fear of negative assessment and difficulty in praise acceptance) between high and low college satisfaction in favor of high college satisfaction. There were statistically significant differences in high expectations & success attribution to external factors between high and low family satisfaction in favor of high family satisfaction. Perfectionism was the only variable that could predict imposter phenomenon.

الكلمات الرئيسية