کفايات معلمي الأطفال ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات The competencies of teachers of children with autism in effective teaching practices from their point of view in the Hashemite Kingdom of Jordan in light of some variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية - جامعة المجمعة

2 باحث في التربية الخاصة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تقييم کفايات معلمي الأطفال ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة من وجهة نظرهم في المملکة الأردنية الهاشمية في ضوء بعض المتغيرات، حيث بلغ عدد أفراد العينة (ن=180) من معلمي ذوي اضطراب التوحد، ولتحقيق أهداف الدراسة صمم الباحثان أداة الدراسة (استبانة) لتقييم کفايات معلمي الأطفال ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة من وجهة نظرهم؛ وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المسحي لجمع البيانات. وأظهرت نتائج الدراسة أن کفايات معلمي الأطفال ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة من وجهة نظرهم جاءت بدرجة مرتفعة على فقرات المقياس ککل، کما بينت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في کفايات معلمي ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة من وجهة نظرهم تعزى لمتغير الخبرة لصالح من خبرتهم أکثر من (10) سنوات، کما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في کفايات معلمي ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة تعزي لمتغير الدورات التدريبية في مجال الممارسات التدريسية الفّعالة لصالح من حضروا الدورات التدريبية في هذا المجال، کما أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في کفايات معلمي ذوي اضطراب التوحد في الممارسات التدريسية الفعّالة تعزي لمتغير الجنس ومتغير المؤهل العلمي
The present study was aimed to evaluate the competencies of teachers who teach children with Autism disorder effective teaching practices from their point of view in the Hashemite Kingdom of Jordan in light of some variables. The number of the respondents was (N-180) Autism disorder teachers .To achieve the study objectives, researchers have designed a study tool (Questionnaire) to evaluate and assess the competencies of those teachers from their point of view. The researchers used the descriptive survey method to collect data .The study results showed that the competencies of teachers of children with Autism disorder effective teaching practices from their point of view were “High” within the standard scale as a whole. Also, the study results showed that the existence of statistically significant differences in competencies of teachers due to experience variable for more than the (10) years, and the presence of statistically significant differences in competencies of teachers who attended training courses on effective practices in dealing with Autism. On the other hand, the results showed that there were no statistically significant differences in the competencies of teachers due to gender and educational qualifications variables.

الكلمات الرئيسية