اتجاهات معلمي ومعلمات التربية الفکرية نحو مهنتهم في ضوء بعض المتغيرات Attitudes of Teachers of Intellectual Education About Their Profession In Light of Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المشارک ‌جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اتجاهات معلمي ومعلمات التربية الفکرية نحو مهنتهم في ضوء بعض المتغيرات مثل: (الجنس، المؤهل التعليمي، والخبرة التدريسية). وتکونت عينة الدراسة من( 224) معلماً ومعلمة ممن يعملون ببرامج ومعاهد التربية الفکرية بمدينة الرياض. تتراوح أعمار افراد عينة الدراسة ما بين( 25- 45) عاماً بمتوسط عمري (35.6 ) عاماً، وانحراف معياري (1.2)، وتکونت عينه الدراسة من(156 ) معلماً و(68) معلمة. ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق مقياس الاتجاه نحو المهنة (إعداد: الباحث). وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود اتجاهات متوسطة لدى معلمي ومعلمات التربية الفکرية نحو مهنتهم. واظهرت النتائج بوجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو المهنة باختلاف وفقا لمتغير الجنس  وذلک لصالح الإناث، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو المهنة وفقا لمتغير المؤهل التعليمي وذلک لصالح الحاصلين على مؤهل أعلى من درجه البکالوريوس. وايضا، اشارت النتائج بوجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاه نحو المهنة باختلاف عدد سنوات الخبرة التدريسية وذلک لصالح الخبرة التدريسية الاکثر. 
The present study aimed at knowing the attitudes  of teachers intellectual education about their profession in light of some variables: (gender, educational qualification, and teaching experience). The study sample consisted of (224) teachers who work in programs and institutes of Intellectual Education in Riyadh. The study sample age vary between (25-45) years with an average of (35.6 year), and standard deviation of (1.2). The study sample included (156) male teachers and (68) female teachers. To fulfill the study aim, the study tool attitude profession questionnaire has been developed (Researcher prepared) . The results of the study showed that there were moderate attitude among teachers of intellectual education about their profession. Also, The results of the study showed that
          There were significant differences  in the response of teachers according to their gender in favor of female teacher, and there were significant differences  in the responses of teachers according to their educational qualification in favor of teachers who hold a higher than a bachelor  degree. Moreover, the results of the study showed that there were significant differences  in the responses of teachers according to their teaching experience  in favor teachers who had more teaching experience. 

الكلمات الرئيسية