القدرات اللغوية والکتابية للطلاب الصم وضعاف السمع ببرنامج السنة التأهيلية بجامعة الملک سعود Linguistic and Writing Abilities of Deaf and Hard of Hearing Students of the Preparatory Year Program, King Saud University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الــتربيــة الخـــاصــــة المشــــارک وکيل کلية التربية للتطوير والجودة – جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن القدرات اللغوية والکتابية للطلاب الصم وضعاف السمع ببرنامج السنة التأهيلية بجامعة الملک، وتکونت عينة الدراسة من (61) طالباً أصم وضعيف سمع، منهم (29) طالباً أصم، و(32) طالباً ضعيف سمع من طلاب برنامج السنة التأهيلية بجامعة الملک سعود، وطبق على العينة اختبار القدرات اللغوية والکتابية لدى الطلاب الصم وضعاف السمع (إعداد / الباحث)، والذي تکون من ثمانية أبعاد تنتظم في محورين، المحور الأول: القدرات اللغوية، ويتضمن الأبعاد: " الحصيلة اللغوية، والشخصيات، والأعمال المهنية، والتعريفات والمعاني، واللغة والإعراب، والشعر، والعبارات والفقرات، والمحور الثاني، ويشمل القدرات الکتابية. توصلت الدراسة في نتائجها إلى الآتي:

وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب الصم وضعاف السمع في محور القدرات اللغوية، وذلک على اختبار القدرات اللغوية والکتابية تعزى إلى متغير الحالة السمعية، وذلک لصالح الطلاب ضعاف السمع.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب الصم وضعاف السمع في محور القدرات الکتابية، وذلک على اختبار القدرات اللغوية والکتابية، تعزى إلى متغير الحالة السمعية، وذلک لصالح الطلاب ضعاف السمع .
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات استجابات الطلاب الصم وضعاف السمع على اختبار القدرات اللغوية والکتابية، تعزى إلى متغير الخيار التربوي.

The study aimed at identifying the linguistic and writing abilities of the deaf and hard of hearing students of the preparatory year program in King Saud University. The study sample consisted of 61 deaf and hard of hearing students (29 deaf and 32 hard of hearing) registered in the preparatory year program in King Saud University. A linguistic and writing teast pprepared by the researcher was administered to the sample. The test consists of eight elements covering two dimensions. The liguistic abilities dimension includes the elements: language vocabulary, characters, profesional work, definitions and meanings, language and structure analysis, poetry, and sentences and paragraphs. The second dimension includes the writing skills. The study was concluded with the following results:
1-    There were statistically significant differences in the mean scores of the deaf and hard of hearing students in the linguistic abilities dimension of the test that could be attributed to the hearing condition in favor of the hard of hearing students.
2-    There were statistically significant differences in the mean scores of the deaf and hard of hearing students in the writing abilities dimension of the test that could be attributed to the hearing condition in favor of the hard of hearing students.
3-    There were no statistically significant differences in the mean scores of the deaf and hard of hearing students in linguistic and writing abilities dimension of the test that can be attributed to the educational choice variable.

الكلمات الرئيسية