جاءت هذه الدراسة للبحث في مستوى الاحتراق النفسي لدى المعلمين والمعلمات الذين يعملون في مهنة التدريس لمدارس التربية الخاصة في دولة الکويت وﻟﻤﺎ لذلک من ﻋﻼﻗﺔ مباشرة على انعکاسها ﻋﻠﻰ شخصية المعلمين وحمايتها من الأضرار اﻟﺘﻲ قد تحدق بهم، واستخدمت الدراسة مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي (maslach burnout inventory MBI) ويتکون المقياس من (22) فقره تتعلق بشعور الفرد نحو مهنته موزعه علي ثلاثة أبعاد وهي الإجهاد الانفعالي، وتبلد المشاعر، ونقص الشعور بالإنجاز، حيث جاءت نتائج الدراسة کما يلي: وجود احتراق نفسي بمستوى متوسط لمعلمي لطلبة مدارس التربية الخاصة علي أبعاد مقياس الاحتراق النفسي المختلفة. وکذلک وجدت أن مستوى الاحتراق النفسي لمعلمي الطلبة لمدارس التربية الخاصة (مدرسة النور – مدرسة الأمل – مدرسة التربية الفکرية) کلا على حدة کانت کذلک بدرجة متوسطة، بينما وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المدارس الثلاث (مدرسة النور – مدرسة الأمل – مدرسة التربية الفکرية) على المقياس على بعد تبلد المشاعر ونقص الشعور بالإنجاز، وکذلک أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزي لمتغير الجنس وسنوات الخبرة ومتغير التخصص بين متوسطات درجات المعلمين والمعلمات سواء کان علي المجموع العام لمقياس الاحتراق النفسي أو على أبعاده الفرعية.
This study was to feature the level of Self-burnout amongst teachers in special education schools, and it’s direct influence on teacher’s behavior, and it’s reflection on educator`s personality. In addition; the results will show solutions that will help teachers to deal with burnout and protect them from it.The study used (Maslach Burnout Inventory MBI) Scale, for psychological combustible.It is made of 22 paragraphs, relating to the individual consciously feeling about teacher’s profession. The scale has three stages. The three stages are )Emotional Exhaustion -Depersonalization-Deficiency of Personal Accomplishment( The results were as follows:
All special needs teacher suffer from self-burnout (medium level) in all special education schools.
Results of Special Education Schools showed that teachers suffer from psychological combustion of the average level (medium influence).
There were statistical different results in relation to the levels of Depersonalization and a sense of a Deficiency of Personal Accomplishment, at all schools (the three schools mentioned above).
No individual variations in the results in relation to the personal differences between teachers such as sex, years of experience or filed of specialty. Whether in the main board of the Scale for the self-burnout or the sublevels of the Scale.
الحربي, حمدان عوض, المطيري, خالد شخير, & العجمي, منصور منيف. (2015). الاحتراق النفسي لدى المعلمين والمعلمات بمدارس التربية الخاصة في دولة الکويت The Burn out of Teachers in Special Education Schools in State of Kuwait. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2(8 الجزء الثانى), 87-128. doi: 10.21608/sero.2015.92154
MLA
حمدان عوض الحربي; خالد شخير المطيري; منصور منيف العجمي. "الاحتراق النفسي لدى المعلمين والمعلمات بمدارس التربية الخاصة في دولة الکويت The Burn out of Teachers in Special Education Schools in State of Kuwait", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2, 8 الجزء الثانى, 2015, 87-128. doi: 10.21608/sero.2015.92154
HARVARD
الحربي, حمدان عوض, المطيري, خالد شخير, العجمي, منصور منيف. (2015). 'الاحتراق النفسي لدى المعلمين والمعلمات بمدارس التربية الخاصة في دولة الکويت The Burn out of Teachers in Special Education Schools in State of Kuwait', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2(8 الجزء الثانى), pp. 87-128. doi: 10.21608/sero.2015.92154
VANCOUVER
الحربي, حمدان عوض, المطيري, خالد شخير, العجمي, منصور منيف. الاحتراق النفسي لدى المعلمين والمعلمات بمدارس التربية الخاصة في دولة الکويت The Burn out of Teachers in Special Education Schools in State of Kuwait. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2015; 2(8 الجزء الثانى): 87-128. doi: 10.21608/sero.2015.92154