أهداف ومکونات البيئة متعددة الحواس وتطبيقاتها في مجال تعليم الأفراد ذوي الإعاقة الفکرية Aims and Contents of the Multi-Sensory Environment and its Implementations in the Field of Teaching Individuals with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية الخاصة – الإعاقة الفکرية کلية التربية - جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعريف بالبيئة متعددة الحواس Multi-Sensory Environment المعروفة – اختصارًا - بــ (السنوزلين  (Snoezelenوإيضاح أهداف استخدامها للأفراد ذوي الإعاقة الفکرية، إضافة إلى مکونات هذه البيئة، ومجالات تطبيقاتها في مجال تعليمهم. واستُخدم في هذه الدراسة المنهج النظري الوصفي المعتمد على أدبيات الموضوع والدراسات السابقة، باعتباره الأکثر ملاءمة للإجابة على تساؤلات الدراسة التي تمحورت حول مفهوم البيئة متعددة الحواس، وأساليب استخداماتها، والأهداف التي تتحقق منها لذوي الإعاقة الفکرية. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن البيئة متعددة الحواس عبارة عن فکرة ابتکارية تحتوي على مکونات وتجهيزات من شأنها إثارة الحواس وتحفيزها لتکون متهيأة لأداء نشاط محدد، وإمکانية إيجاد مداخل عديدة للتعلم والتقليل من السلوکيات غير المرغوبة. کما أوضحت نتائج الدراسة عددا من الأهداف التي يمکن أن تتحقق من استخدام هذه البيئة، والتي تکمن في إيجاد فرص محفزة ومثيرة للاهتمام والاستکشاف، إضافة إلى تنمية العلاقات الاجتماعية وتحسين التآزر الحرکي والبصري، ودعم الثقة بالنفس والاستقلالية، ومهارات التواصل مع الآخرين. کما توصلت الدراسة إلى تحديد عدد من تطبيقات البيئة متعددة الحواس لذوي الإعاقة الفکرية لتشمل الترفيه الجماعي، وتطوير أداء الحواس، وتعلم التجارب الحسية للخبرات المتوفرة في البيئة الطبيعية. وقد خلصت الدراسة إلى خاتمة وعدد من التوصيات.
          This study aimed to identify the multi-sensory environment known as (Snoezelen), and to clarify the objectives of use for individuals with intellectual disability, in addition to the components of this environment and areas of applications of educating them. The study used the descriptive and theoretical methodology based on subject literature and previous related studies as the most appropriate for answering the questions of the study. The questions focused on the concept of multi-sensory environment, methods, uses and goals to be achieved by individuals with intellectual disability. The results of study showed that multi-sensory environment is an innovative idea containing components and equipment that will provoke and stimulate senses to be ready to perform a specific activity, and the possibility of finding many portals for learning and reducing unwanted behaviors. The study also highlighted a number of objectives that can be achieved from the use of this environment, including identifying opportunities to stimulate and attract exploration. Furthermore, aid the development of social relations and improve motor and visual synergy, and support self-confidence, in addition to independence and communication skills with others. The study also identified a number of multi-sensory environment applications for individuals with intellectual disability to include mass entertainment and performance of senses and sensory experiences for learning opportunities available in the natural environment. The study resulted to a conclusion and number of recommendations.

الكلمات الرئيسية