فعالية العمل الإرشادي في برامج الدمج من وجهة نظر مديري المدارس فــي ضــــوء بعــــض المتغــــيرات The Effectiveness of Counseling in Integrate programs from the View Points of Schools principals

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الإرشاد و التربية الخاصة المساعد کلية التربية - قسم التربية الخاصة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن مدى إسهام مرشدي المدارس الخاصة ببرامج الدمج في الأردن في إنجاح العمل الإرشادي في مدارسهم من وجهة نظر المديرين التربويين، من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1- ما فعالية العمل الإرشادي في برامج  الدمج بمحافظة العاصمة عمان من وجهة نظر مديري هذه المدارس في ضوء بعض المتغيرات؟
2- هل هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة الإحصائية
(α ≤ 0.05) في فعالية العمل الإرشادي في برامج الدمج ، تعزى لمتغيرات جنس المدير، وخبرته، ومؤهله العلمي؟
تکون مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس الخاصة  ببرامج الدمج في محافظة العاصمة عمان والبالغ عددهم (462) مديراً ومديرةً، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة وبنسبة (30%) من مجتمع الدراسة الکلي، حيث بلغت (138) مديراً ومديرةً، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم بناء استبانة لقياس فعالية العمل الإرشادي في برامج الدمج من وجهة لمديري ومديرات المدارس الخاصة في محافظة عمان، تکونت من أربع مجالات وهي: مجال الطلبة العاديين و غير العاديين، مجال أولياء الأمور، مجال الإدارة، مجال المعلمين، واشتملت على (50) فقرة، تم التحقق من دلالات الصدق والثبات لهما، وکانت ملائمة لأغراض الدراسة. تشير نتائج الدراسة إلى حصول فعالية الخدمات الإرشادية على درجة متوسطة، حيث جاء مجال الطلبة في المرتبة الأولى تلاه في المرتبة الثانية مجال المعلمين، بينما جاء مجال الإدارة في المرتبة الأخيرة. کما تشير نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة تعزى لأثر المؤهل العلمي في جميع المجالات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة في جميع المجالات باستثناء مجال الإدارة.
The study investigated the contribution of Jordanian  Integrat programs ,principals in the success of counseling in their schools as perceived by school counselors. The study addressed the following questions:

What is the effectiveness level of counseling in public programs located at Amman governorate as perceived by private schools' principals?
Are there significant differences (α≥ 0.05) in the effectiveness of counseling process at Amman Governorate integration programs due to principals' gender, experience and qualification?

          Population of the study consisted of private schools' principals at Amman Governorate, totaling 462. a simple random sample representing 30 % of the population was selected  from this population, totaling 138. to achieve the objective of the study, the researcher built a questionnaire to measure the effectiveness of  counseling process at Amman Governorate private schools. The questionnaire contained 50 items distributing on 4 subscales:  students, parents, school administration and teachers. Reliability and validity of the questionnaire were obtained, and found to be convenient for the objectives of the study.
     Results indicated moderate effectiveness level of counseling services provided in private schools. Students dimension ranked first, then teachers, parents, school administration, respectively. No significant gender differences were found in study subjects; means scores on all study subscales. No significant differences were found in study subjects' means scores on subscales due to qualification, while significant differences were found due to experience in all subscales, except for school administration.

الكلمات الرئيسية