فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات تعامل الأمهات مع أطفالهن التوحديين وأثره على خفض المشکلات السلوکية لأطفالهن The effectiveness of a training program to develop mothers' skills to deal with their autistic children and its impact in reducing their behavioral problems

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد التربية الخاصة کلية العلوم والآداب بعنيزة

2 أستاذ التربية الخاصة- بجامعة الملک سعود

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر تطبيق برنامج تدريبي في تنمية مهارات تعامل الأمهات مع أطفالهن التوحديين وأثره على خفض المشکلات السلوکية لأطفالهن، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحثان عينة قوامها 7 من أمهات الأطفال التوحديين وأطفالهن، واعتمد الباحثان على عدة شروط في اختيار عينة الدراسة، حيث تراوحت أعمار الأمهات ما بين 25- 41 عاما، ودرجة أعمار أطفالهن ما بين 4- 8 سنوات، کما تراوحت درجة ذکاء أطفال العينة فيما بين 75-90 درجة على مقياس جودارد، ومن ذوي التوحد المتوسط على مقياس تشخيص اضطراب التوحد للأطفال، کما تم اختيار الأمهات اللاتي حصلن على درجات منخفضة في مقياس مهارات الأمهات للتعامل مع أطفالهن التوحديين (لديهن نقص في مهارات التعامل مع الأبناء)، وتقنين الباحثة على البيئة السعودية، أما عن البرنامج التدريبي فضم مجموعة من المهارات (مهارات التواصل، مهارات التفاعل الاجتماعي، إشباع الحاجات الأساسية، مواجهة السلوکيات المضطربة) وتم تدريب الأمهات على هذه المهارات لمدة ثلاثة أشهر تقريباً بواقع جلستين أسبوعياً، ومدة الجلسة الواحدة ساعتان، وتتضمن کل جلسة تحقيق مجموعة أهداف إجرائية من أهداف البرنامج، وقد أسفرت نتائج البحث الحالي على النتائج التالية:
1-  وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أمهات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات تعامل الأمهات مع أطفالهن ، وذلک لصالح القياس البعدي.
2-   عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أمهات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مهارات تعامل الأمهات مع أطفالهن.
3-  وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أطفال أمهات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تشخيص اضطراب التوحد للأطفال، وذلک لصالح القياس البعدي.
4-   عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أطفال أمهات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تشخيص اضطراب التوحد للأطفال.
The purpose of the current research was to identify the impact of employing a training program to develop mothers' skills to deal with their autistic children and its impact in reducing their behavioral problems .To achieve this goal, the researcher used a sample of seven of mothers with autistic children and their children. The researcher relied on several conditions in the selection of the sample where mothers ages ranged from 25-41 years, and the degree of their children aged 4-8 years. Children's IQ ranged between 75-90 on the scale of Goddard, they were average on Autism Scale for Children. Mothers who had low scores on a scale of maternal skills to deal with children with autism (They lacked the skills to deal with children) were selected . The training program consisted of a set of skills (communication skills, social interaction skills, satisfaction of basic needs, dealing with disordered behaviors) .Mothers were trained in these skills for almost three months with two sessions per week, each session lasted for two hours , each session included a set of procedural objectives of the program .The results were as follows:
1-    There were significant differences between the mean ranks of mothers in the experimental group in pre and post testing on mothers' skills to deal with their autistic children in favor of post test.
2-    There were no significant differences between the mean ranks of mothers in the experimental group in post and follow up testing on mothers' skills to deal with their autistic children .
3-    There were significant differences between the mean ranks the experimental group( children) in the pre and post testing on the autism disorder diagnostic scale for children in favor of post test.
4-    There were no significant differences between the mean ranks of mothers in the experimental group( children) in post and follow up testing on the autism disorder diagnostic scale.

الكلمات الرئيسية