فاعلية استخدام تطبيق (نان وليلي) التعليمي على جهاز الآيباد(I pad) في تعليم الحروف الهجائية مع التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية: دراسة الحالة الواحدة Single Subject Design The Effectiveness of The Use of “Nan & Lili” The Tutorial Application On The IPad Device (IPad) To Teach The Alphabet With Students With Intellectual Disability: Single Subject Design Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک - جامعة الملک سعود

2 قسم التربية الخاصة – جامعة الملک سعود

المستخلص

        هدفت الدراسة إلى البحث عن فاعلية استخدام تطبيق (نان وليلي) التعليمي على جهاز الآيباد(I pad) في تعليم الحروف الهجائية مع التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية, ويقصد بتطبيق (نان وليلي) التعليمي بأنه تطبيق موجود على جهاز الآيباد(I pad) , و اعتمد على شخصيات نان وليلي الشهيرة في قناة براعم للأطفال، ويقدم البرنامج الحروف الأبجدية مع صور توضيحية، وکيفية استخدام الحرف في الکلمة سواء کان في أول الکلمة أو أوسطها أو آخرها، کما يقوم التطبيق بتمرين الطفل على کتابة الحروف، وکل ذلک کان بصوت مناسب للأطفال. تکونت عينة الدراسة من (3) تلاميذ من ذوي الإعاقة الفکرية البسيطة في الصف الأول الابتدائي الفکري، الملتحقين ببرنامج التربية الفکرية بمدرسة المزاحمية الابتدائية, تتراوح أعمارهم الزمنية بين (9-12) سنة, وتتراوح أعمارهم العقلية ما بين (7-9) سنوات, وقد استخدم الباحثان منهج دراسة الحالة الواحدة المتمثل في استخدام التصميم العکسي (A-B-A), وتم استخدام تطبيق (نان وليلي) کمتغير مستقل, وتعلم الحروف الهجائية کمتغير تابع. وقد قام الباحثان باستخدام الأساليب الإحصائية لمعالجة البينات والمتمثلة في الرسوم البيانية والنسب المئوية لاستخراج النتائج. وقد أسفرت نتائج الدراسة بعد مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة المرتبطة بموضوع الدراسة عن فاعلية استخدام تطبيق(نان وليلي) التعليمي على الآيباد  (I pad) في تعليم الحروف الهجائية مع التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية.
          The study aimed to search for effective use of “Nan & Lili” the tutorial application on the IPad device (IPad) to teach the alphabet with students with intellectual disabilities. “Nan & Lili” is an available application on Ipad, and it offers (provides) the letters with illustrative photos and how to use the letter in a word, whether it was at its first, middle, or its last, in addition to making the child practice on writing letters in a suitable voice to the child. The study sample consisted of (3) pupils with intellectual disabilities in the first primary grade enrolled in the program of the intellectual education inside the primary school of “Al-Mazahmaya” and who are aged between (9-12), so the researcher has used the one study case represented in the (A-B-A) reversal design, and “Nan & Lili” application was used as an independent variable, and learning the alphabet letters as dependent variable. The researchers have used the statistical methods to address the represented data in graphs and percentages to extract the results. The results of the study and after discussing it in light of the theoretical framework and previous studies related to the subject of study showed the effectiveness of the use of the “Nan & Lili” the tutorial application on the IPad device (IPad) to teach the alphabet with students with intellectual disabilities.

الكلمات الرئيسية