مستوى تطبيق معلمات صعوبات التعلم في المرحلتين المتوسطة والثانوية للتدريس التشارکي Extent of applying co teaching by learning disabilities teachers in the intermediate and secondary levels

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة

2 معلمة صعوبات تعلم بوزارة التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى مستوى معرفة معلمات صعوبات التعلم بالتدريس التشارکي, والتعرف إلى مستوى تطبيقهن, وإلى التعرف على معيقات تطبيق التدريس التشارکي في هاتين المرحلتين. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي, وتکونت العينة من (50) معلمة من معلمات صعوبات التعلم في المرحلتين المتوسطة والثانوية في المدارس الحکومية بمدينة الرياض، وتم استخدام استبيان من إعداد الباحثة کأداة للدراسة، وأظهرت النتائج مستوى معرفة عاليًا لدى معلمات صعوبات التعلم في المرحلتين المتوسطة والثانوية بمفهوم التدريس التشارکي وأساسيات تطبيقه, کما أشارت النتائج إلى أن مستوى تطبيق التدريس التشارکي في برامج صعوبات التعلم بالمرحلتين المتوسطة والثانوية کان متوسطًا, وأکدت نتائج الدراسة على وجود الکثير من المعيقات لتطبيق التدريس التشارکي في برامج صعوبات التعلم بالمرحلتين المتوسطة والثانوية.
The current study aimed at recognizing the level of knowledge learning difficulties teachers have about the concept of cooperative teaching, level of applying this concept and barriers which hinder the application of cooperative teaching in the intermediate and secondary levels. The study used a descriptive method and sample of the study consisted of (50) teachers who teach students with learning difficulties in the intermediate and secondary levels in public schools in Riyadh. A questionnaire developed by the researcher was used for as an instrument for data collection. Results revealed that teachers in the intermediate and secondary levels have a high level of knowledge about cooperative teaching and basics of its application. Results also revealed that level of applying cooperative teaching in learning difficulties programs in the intermediate and secondary levels was medium. Results confirmed that level of barriers that hider applying cooperative teaching in learning difficulties programs in the intermediate and secondary levels was high.