اتجاهات طالبات – قسم التربية الخاصة – نحو الأشخاص ذوي الاعاقة الفکرية وعلاقتها ببعض المتغيرات Attitudes towards Persons with intellectual disabilities, among Department of Special Education students, and their relationship to the intellectual path of specialization

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية العلوم والآداب بعيون الجواء - جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على اتجاهات طالبات قسم التربية الخاصة بکلية العلوم والآداب – بعيون الجواء – جامعة القصيم نحو الأشخاص ذوي الاعاقة الفکرية وأثر بعض المتغيرات مثل مسار التخصص (الإعاقة الفکرية ) والمستوى الدراسي ، ووجود صلة قرابة بالأشخاص ذوي الاعاقة الفکرية ، وتکونت عينة الدراسة من (161) طالبة من قسم التربية الخاصة ، وقد استخدمت الباحثة استبيان اتجاهات طالبات التربية الخاصة نحو الاشخاص ذوي الاعاقة الفکرية ( من إعداد الباحثة ) اعتمادا على المنهج الوصفي التحليلي وکانت النتائج کما يلي:
أن اتجاهات طالبات قسم التربية الخاصة تجاه الأشخاص الاشخاص ذوي الاعاقة الفکرية إيجابية، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات الطالبات نحو الاشخاص ذوي الاعاقة الفکرية تعزى لمسار التخصص (الإعاقة الفکرية) وهناک فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى للمستوي الدراسي، وهناک فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لوجود صلة قرابة بالمعاقين فکريا. واختتمت الدراسة ببعض التوصيات.
This Study aims to Identify Attitudes towards Persons with intellectual disabilities , among the students of the department of special Education , at the Faculty of Arts and Sciences , Ain AlJawaa , Qassim University .
 And if the interpretation of those Attitudes is influenced with different variables . Like : specialization track of choice (intellectual disability) , educational attainment (achievement ) , cumulative grade average , and whether an existing family relative has an intellectual disability .
The study sample consisted , in its final form , of (161) students from the Department of Special Education
The study used the “ measuring Attitudes towards persons with intellectual disabilities “ scale , developed by the researcher .
The study used the “ descriptive analytical “ method , and the study has many findings , including the following :
There are definite positive Attitudes , among the Department of Special Education students , which can be related in some cases to the specialization track of choice (intellectual disability) , other case are related to a student’s educational attainment or cumulative grade average . The study found also some positive Attitudes related to the existence of a family member with an intellectual disability .

الكلمات الرئيسية