أهمية استخدام القصص المصورة في مجال نمو المهارات اللغوية للأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية من وجهة نظر المعلمات Importance of using storyboards in the field of language skills development for children with intellectual disabilities from the female teachers’ perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمة اعاقة فکرية وزارة التعليم- مدينة الرياض

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أهمية إستخدام القصص المصورة في مجال نمو المهارات اللغوية للأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية في مرحلة التهيئة ورياض الاطفال والصفوف الاولية في المرحلة الابتدائية (الاول، الثاني، الثالث) في مدينة الرياض، ومدى اختلاف وجهات نظر المعلمات تبعاً لمتغير الصف الدراسي والخبرة في مجال العمل. وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وتکونت عينة الدراسة من (100) معلمة من معلمات التربية الخاصة ببرامج ومراکز التربية الفکرية بمدينة الرياض، حيث قامت الباحثة بتوزيع (الاستبانة) عليهن بطريقة الکترونية خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 1436-1437ه. وقد أظهرت النتائج وجود اتجاهات ايجابية لدى معلمات التربية الخاصة نحو استخدام القصص المصورة في العملية التعليمية, حيث بلغ متوسط الموافقة نحو الدرجة الکلية (4,13 من5,00). کما بينت نتائج الدراسة ان العينة المشارکة يوافقن بدرجة مرتفعة جداً على مدى أهمية استخدام القصص المصورة في تنمية المهارات اللغوية عند الاطفال من ذوي الاعاقة الفکرية حيث بلغ متوسط الموافقة نحو الدرجة الکلية(4,45 من 5,00).وعدم وجود فروق دات دلالة احصائية بين العينة المشارکة في اتجاههم نحو أهمية استخدام القصص المصورة تبعاً لمتغير الصف الدراسي, او المؤهل التعليمي. في حين اوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية تبعاً لمتغير الخبرة, والفرق جاء لصالح ذوي الخبرة من(6-10) سنوات. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة المهتمين بالتربية والتعليم بالإفادة من الاتجاة الايجابي للمعلمات نحو مدى اهمية القصص المصورة وتضمينة للمنهج الدراسي وعقد دورات تطويرية تختص بفن قراءة القصص المصورة للاطفال, وخضوع المناهج التى تدرس للاطفال من ذوي الاعاقة الفکرية للمراجعة والتطوير المستمر بما يتلائم مع أية تغييرات حديثة.       
The current study aims to identify the importance of using storyboards in the field of language skills development for children with intellectual disabilities in orientation phase, kindergartens, primary classes at the elementary level (first, second, third) in Riyadh from female teachers’ perspective and how different are their perspectives according to variable of class and work experience. , study sample was determined randomly which included 100 female teachers in programs and centers of intellectual education in Riyadh, as the researcher distributed (questionnaire) electronically during second semester 1436 – 1437. The results indicated that there are positive directions for female teachers of special education towards using storyboards in educational process, as the average approval was 4.13 of 5.00. Also, results indicated that the sample agreed with very high degree on importance of using storyboards in developing language skills for children with intellectual disability as the average approval towards total degree (4.45 of 5.00). There are not statistically significant differences between the study sample towards using storyboards according to variable of class or educational qualification. While there are statistically significant differences according to variable of experience and the difference was for the favor of experienced teachers (6-10) years. In the light of these results, the researchers recommended who concerned with education to get benefits of positive direction of female teachers towards importance of storyboards, combining it to the curriculum, conducting developing courses related to art of reading storyboards for the children and continuous improvement and revision for curriculums being taught for who with intellectual disability in line with any new changes.

الكلمات الرئيسية