الثقـة بالنفـس ودافعيـة الإنجـاز لـدى الطلبـة المتعـثريـن بجــامعــة حـائـل self-confidence and achievement motivation of defaulters students at the University of Hail

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المساعد بجامعة حائل کلية التربية قسم التربية الخاصة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على الثقة بالنفس ودافعية الانجاز الدراسي لدى الطلبة المتعثرين بجامعة حائل، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي حيث بلغ حجم العينة (200) طالب وطالبة منهم (100) من الاناث و(100) من الذکور, اداة الدراسة عبارة عن مقياس الثقة بالنفس اعداد (شروجر: 1990) ومقياس دافعية الانجاز من اعداد (الغامدي:2009), تم تحليل البيانات عن طريق برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS), توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها : تتميز الثقة بالنفس للطلاب المتعثرين بالانخفاض, توجد علاقة بين الثقة بالنفس ودافعية الانجاز للطلبة المتعثرين, توجد فروق في الثقة بالنفس ودافعية الانجاز الدراسي تعزى للنوع لصالح الذکور، کما وضعت الباحثة بناءا على النتائج بعض التوصيات والمقترحات البحثية المستقبلية ومن هذه التوصيات: الکشف المبکر عن الطلاب المتعثرين والعمل على زيادة الثقة بالنفس وتعزيز الدافعية لهم، العمل على الاهتمام بالطلبة المتعثرين خاصة الاناث وتعزيز فرص النجاح وذلک بتقليل نسبة الفشل بمساعدتهم على التخصصات التي تتناسب ومقدراتهم العقلية والشخصية.
This research aims to identify the self-confidence and achievement motivation of defaulters students at the University of Hail, To achieve this goal the researcher used the descriptive approach Correlative where total sample size of 200 students, including 100 females and 100 males, The study is a tool of self-confidence to prepare Scale (Shroger: 1990) and the measure of achievement motivation of preparation (Ghamdi: 2009), analyzed The data by the Statistical Package for Social Sciences program (spss), where the study concluded set of results including: Characterized by self students defaulters decline of confidence, There is a relationship between self confidence and achievement motivation for students defaulters, there are differences in self-esteem and academic achievement motivation attributed to type in favor of males, the researcher also developed based on the results of some of the recommendations and proposals for future research, Among these recommendations: early detection of troubled students and work to increase self-confidence and motivation to strengthen their confidence, work to pay attention to students defaulters especially females and enhance the chances of success by reducing the failure rate to help them specialties that fit the mental and personal abilities.

الكلمات الرئيسية