فاعلية برنامج تدريبي للوظائف التنفيذية لخفض السلوک العدواني لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم The effectiveness of a training program hoping for executive functions to reduce aggressive behavior in children with mental disabilities who are able to learn

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد کليه التربية -جامعه الملک فيصل

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلي معرفه مدي فاعليه برنامج تدريبي لتنميه الوظائف التنفيذية لخفض السلوک العدواني لدي الاطفال المعاقين عقليا القابلين للتعلم. اشتملت عينه الدراسة علي عدد (14) من المعاقين عقليا القابلين للتعلم وتتراوح أعمارهم من (9.81-12.82) بمتوسط قدره (11,28) سنه وتم تقسيمهم بالتساوي إلي مجموعتين هما التجريبية والضابطة کلا منهما (7) طلاب ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس الوظائف التنفيذية ومقياس السلوک العدواني من إعداد الباحث وقد أظهرت النتائج الاتي:
1-  يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبَعدي على مقياس المهام التنفيذية في الاتجاه البَعدي.
2-  يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبَعدي على مقياس السلوک العدواني في الاتجاه البَعدي.
3-  لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البَعدي والتتبعي على مقياس المهام التنفيذية.
4-  لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البَعدي والتتبعي على مقياس السلوک العدواني.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصي الباحث بضرورة تنميه الوظيفة التنفيذية لعينات مختلفة من الفئات الخاصة لما لها دور في خفض العديد من المشکلات السلوکية.
The present study aims to know the effectiveness of the training program for the development of executive functions to reduce aggressive behavior in children with mental disabilities who are able to learn the study sample included a number (14) of the mentally handicapped aged (9.81-12.82) with an average of (11.28) were divided equally to two groups: experimental and control both of them (7) students and to achieve the objectives of the study, the researcher used scale jobs executive and scale of aggressive behavior Prepared by the researcher. The results showed follows:
1-There is a statistically significant difference among the middle ranks of ABG experimental grades in the two measurements pre and post on the executive functions at the scale in the dimensional direction.
2- There is a statistically significant difference among the middle ranks of ABG experimental grades in the two measurements pre and post on a scale of aggressive behavior among in the dimensional direction
3- There is a statistically significant difference between the average ranks ABG experimental grades in the two measurements dimensional and iterative on executive functions scale.
4- There is a statistically significant difference between the average ranks ABG experimental grades in the two measurements dimensional and iterative on a scale of aggressive behavior.
 In light of the results of the study, the researcher recommended the need to develop executive function of different samples of the special groups because of their role in reducing many of the behavioral problems.

الكلمات الرئيسية