استراتيجية التدريس التبادلي وفعاليته في تنمية الفهم القرائي لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم في القراءة Reciprocal teaching strategy and its effectiveness in developing reading comprehension among students with learning difficulties in reading

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محاضرة بقسم التربية الخاصة کليـــــــــة التربيـــــــة- جامعـــــة الملک سعــــــــود

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى تقديم تصور واضح حول إستراتيجية التدريس التبادلي المطبقة داخل الصف العادي، کأحد الأساليب والاستراتيجيات التدريسية التلاميذ ذوي صعوبات تعلم ومعرفة مدى کفاءتها وفعاليتها في تنمية الفهم القرائي. ولتحقيق ذلک فقد عملت الدراسة على مراجعة بعض الأدبيات والدراسات السابقة التي تناولت هذا الموضوع من زوايا متعددة. وقد رکزت الدراسة على تحديد الأسس النظرية التي قامت عليها هذه إلاستراتيجية، وأسس تطبيقها داخل الصف وخطواتها وفوائد تطبيقها على التلاميذ ذوي صعوبات تعلم خاصة، وأدوار التلاميذ، والمعلمين أثناء تطبيقيها. وقد توصلت الدراسة إلى أن إستراتيجية التدريس التبادلي ذات کفاءة وفعالية في تنمية الفهم القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم, والتي تتأثر بمدى تحقيق متطلبات وخطوات تطبيق إلاستراتيجية بشکل علمي داخل الصف. وأفادت نتائج الدراسات السابقة أن ثمة فوائد متعددة من تطبيق إستراتيجية التدريس التبادلي في تنمية الوعي القرائي والمهارات الفوق معرفية لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم, کما أبرزت النتائج فوائد أخرى متعددة. وقد أوصت الدراسة بأهمية تطبيق إستراتيجية التدريس التبادلي في تدريس التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وإجراء المزيد من البحوث، وتعديل محتوى المناهج لتتضمن هذه الاستراتجيات وإعداد المعلمين الأکفاء القادرين على تطبيقها بأکمل وجه؛ بما يکفل لتلاميذ الذين لديهم صعوبات تعلم فرص متکافئة.
The current study aims to provide a clear proposal about strategy of mutual teaching applied within normal classroom, as one of teaching methods and strategies for whom with learning difficulties to identify extent of its efficiency and effectiveness in development of reading understanding. To achieve this purpose, the study has reviewed some literatures and previous studies which discussed this subject from many sides. The study focused on determination of theoretical bases of this strategy, and bases of application within classroom and steps and benefits of application on other with special learning difficulties, and roles of students and teachers during application. The study concludes that strategy of mutual teaching has efficiency and effectiveness in development of reading understanding in students with learning difficulties, which effectuates with achievement of requirements and steps of practical strategy application within classroom. Results of previous studies informed that there are many benefits from application of mutual teaching strategy in development of reading awareness and cognitive skills for others with learning difficulties, the results also revealed many other benefits. The study recommended with importance to apply strategy of mutual teaching in learning students with difficulties, and to make further researches, to modify content of curricula in order to involve these strategies and to prepare competent teachers who are capable to completely applies, to assure equal opportunities for students with learning difficulties.

الكلمات الرئيسية