تقييم برنامج إعداد معلمات التربية الخاصة بجامعة الملک سعود من وجهة نظر الطالبات An evaluation of preparation program for special education teachers in king Saud university from the students point of view

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة التربوية المشارک کليــــــــــة التربيـــــة –جامعــــة الملک سعــــــود

2 معلمـــــة صعوبــــات تعلـــــم وزارة التعليـــــــــم – مدينــــــة الريـــــــاض

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم برنامج إعداد معلمات التربية الخاصة بجامعة الملک سعود من وجهة نظر الطالبات واکتشاف الفروق في آرائهن تبعا لاختلاف المعدل التراکمي والمسار التخصصي, وقد تم استخدام المنهج الوصفي حيث طبقت الباحثة استبانة لتقييم برنامج إعداد معلمات التربية الخاصة على(50)طالبة من الطالبات المتوقع تخرجهن" طالبات التدريب الميداني" وقد أظهرت النتائج إن الطالبات بشکل عام راضيات عن أساليب التقييم المتّبعة من قبل أعضاء هيئة التدريس کما أنهن أقل رضا عن قدرات ومهارات أعضاء هيئة التدريس وکذلک عن خبرة التدريب الميداني بينما أظهرن الطالبات عدم رضاهن عن جودة المقررات التي يطرحها البرنامج، بشکل أخص ضعف الارتباط بين النظرية والتطبيق. في النهاية تم اقتراح عدد من التطبيقات والتوصيات عند القيام بدراسات في هذا المجال تأخذ في الاعتبار استخدام عيّنات مختلفة وأدوات قياس أخرى.
 The aim of this study was to evaluate the preparation program for special education teachers in king Saud university from the students point of view and to discover any differences in their opinion based on the differences on the cumulative average and the specific specialties. The study used the descriptive method, 50 female students who underwent the final  specialised  extensive  training course. administrated a survey to evaluate the special education teaching preparation program.
Results showed that students were generally satisfied with the varieties of the evaluation systems “courses credits” that used by the staff. They were less satisfied by the staff academic abilities and skills and the quality of the specialised extensive training course. Moreover, students were not satisfied with the quality of the series of courses that were given in the program, especially their lack of the connection between theory and application.
Finally, implications and recommendations are suggested taking into consideration conducting further studies in which different samples, and different measures should be employed.

الكلمات الرئيسية