دور الأسرة في تنشئة الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في معاهد وبرامج التربية الفکرية بمدينة الرياض من وجهة نظر المعلمات Role of the family in upbringing child with intellectual disability in institutions and programs of intellectual education in Riyadh from female teachers' perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 معلمة تربية فکرية وزارة التعليم – مدينة الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على دور الأسرة في تنشئة الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في معاهد وبرامج التربية الفکرية، ولتحقيق ذلک اتّبعت الدراسة المنهج الوصفي، تکوّنت عينة الدراسة من المعلمات العاملات في معاهد وبرامج التربية الفکرية بمدينة الرياض، والبالغ عددهن (214) معلمة، تم اختيارهن بطريقة عشوائية، واُستخدمت الاستبانة کأداة لجمع البيانات، ولتحليل بيانات الدراسة استخدمت المقاييس الإحصائية التالية: التکرارات، والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحراف المعياري، معامل ارتباط بيرسون، معامل ألفا کرونباخ، اختبار (ف)، وأظهرت نتائج الدراسة وجود اتفاق بين العينة على دور الأسرة في تنشئة الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية ، وکذلک وجود إدراک بدرجة مرتفعة جداً لدى عينة الدراسة بدورهن في توعية الأسرة بأساليب تنشئة الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية ، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة نحو دور الأسرة في تنشئة الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في معاهد الرياض وفقاً لمتغيرات (العمر، المؤهل التعليمي، عدد سنوات الخبرة)، وفي ضوء ما توصلت له الدراسة من نتائج تقدمت بعدد من التوصيات کان من أهمها: عقد الندوات والمؤتمرات التثقيفية لأسر الأطفال من ذوي الإعاقة الفکرية لتوعيتهم بأهمية استمرار البرامج التأهيلية عبر المراحل العمرية المختلفة للإعاقة، ضرورة تعاون الأسرة مع المدرسة ومشارکتها في العملية التعليمية للطفل من ذوي الإعاقة الفکرية، إعداد لقاءات دورية لأولياء أمور ذوي الإعاقة الفکرية والاختصاصيين ذوي العلاقة بإعاقة طفلهم.
This study aimed to identify Role of the family in upbringing child with intellectual disability in institutions and programs of intellectual education in Riyadh, in order to achieve this, the researcher used the descriptive method and the study sample consisted of female teachers of special teachers in institutions and programs of intellectual education in Riyadh (214 female teachers) who were selected randomly. The questionnaire was used as a tool to collect data, then the study data was analyzed by using set of statistical methods which are frequencies, Percentages, Athematic averages, Standard Deviations, Pearson Correlation Coefficient, Cronbach' Alpha Coefficient, F test. The study results indicated that there is an agreement between study sample towards role of the family in upbringing child with intellectual disability, also there is an high degree of perception by the study sample on their role in raising family awareness on ways of upbringing child with intellectual disability. There are not statistically significant differences between means of study sample responses towards role of the family in upbringing child with intellectual disability in institutions and programs of intellectual education in Riyadh according to variables (Age, Educational Qualification, Experiences' years). In the light of study results, there are several recommendations ,the most prominent recommendations:
          Conducting educational seminars and conferences for family of children with intellectual disability to aware them on the importance of continuing the rehabilitation programs across all different age groups of disability, there is a need for the family to cooperate with school and participate in the educational process for child with intellectual disability and conducting regular meetings for parents who have children with intellectual disability about their children disability.

الكلمات الرئيسية