مؤشرات صعوبات الذاکرة لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الإبتدائية من وجهة نظر معلماتهن Indicators of Memories obstacles in learning disabitities Students in Primary Stage from their teachers poin Of view

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير صعوبات التعلم

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مؤشرات صعوبات الذاکرة لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم بمدينة الرياض ، مستخدمة المنهج الوصفي و تکونت عينة الدراسة من (65) معلمة صعوبات تعلم للإجابة على السؤال التالي :ماهي مؤشرات صعوبات الذاکرة لدى ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم بمدينة الرياض ؟ و قد تفرع من هذا السؤال أسئلة فرعية تستکشف مؤشرات صعوبات کلاً من الذاکرة السمعية و الذاکرة البصرية و الذاکرة اللفظية بالمرحلة الابتدائية. و اعتمدت الباحثتان الاستبيان أداة للإجابة عن أسئلة الدراسة. و قد توصلت النتائج إلى أن صعوبات الذاکرة اللفظية تأتي بالمرتبة الأولى ويظهر ذلک في أن بعض الطالبات يجدن صعوبة  في تذکر المعنى المشابهة للکلمة الموجودة، يجدن صعوبة في إدراج أي کلمة في جملة مفيدة ذات معنى واضح، يواجهن صعوبة في تذکر الکلمة المتضادة، يواجهن صعوبة في إعطاء معنى واضح للکلمة الموجودة، يجدن صعوبة في حفظ کلمات الأناشيد. يليها صعوبات الذاکرة البصرية ويظهر ذلک في أن بعض الطالبات يجدن صعوبة عند مطابقة الصور المتماثلة بعد إخفائها لمدة 10 ثوان، يواجهن صعوبة في إعادة وصف الحدث الذي وقع أمامها، يواجهن صعوبة في مطابقة الأشکال الهندسية، يواجهن صعوبة في تذکر أسماء زميلاتهن، و أن لديهن صعوبة في مطابقة الألوان، وفي الأخير تأتي صعوبات الذاکرة السمعية کأقل مؤشرات صعوبات الذاکرة لدى ذوات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية و يظهر ذلک في أن بعض الطالبات يواجهن صعوبة في إعطاء معلومات عن أنفسهن أو أسرتهن، ترديد الآيات أو الأناشيد، إعادة جملة ذکرتها المعلمة، يلجأن إلى استخدام الإشارات والإيماءات مع الآخرين. و لقد أوصت الدراسة بتوعية أولياء الأمور بمشاکل الذاکرة و بعض الطرق التي من الممکن إجراءها في المنزل والتي تساعد على تنشيط ذاکرة الطالبات، و أهمية الکشف المبکر لصعوبات الذاکرة منذ مرحلة الروضة.
The study aims to investigate the indicators of memory difficulties of students with learning disabilities in the elementary level from the point of views of teachers of learning disabilities in Riyadh. The descriptive methodology is used in this study.
          The study sample consists of (65) teachers of learning disabilities to answer the following question: what are the indicators of memory difficulties of students with learning disabilities in elementary level from the point of views of teachers of learning disabilities in Riyadh? The main question branched into sub-questions investigating difficulties indicators of auditory, verbal and visual memories in the elementary level. The researchers used a questionnaire as the study tool to answer the questions of the study.  Study results found that verbal memory difficulties come first. Students find difficulty in remembering the similar meanings of the existing word, find difficulty in inserting any word in a clear meaningful sentence, find difficulty in remembering words and its opposites, find difficulty in giving the word clear meaning, and find difficulty in remembering words of songs. Difficulties of visual memory take the second place. Some students find difficulties in matching similar pictures after hiding it for ten seconds. They find difficulties in repeating the description of actions that happened in front of them. They can't recall their friends' names. They also found difficulty in matching colors, and geometric shapes.
          Finally, the difficulties of auditory memory are the lowest indicators of memory difficulties which students with learning disabilities faced in elementary level.
          They found difficulties in giving information about themselves and their families, repeating Quran verses, songs. They faced difficulties in repeating sentences which the teacher has just said.
          They used signs and motions with others. The study recommended raising awareness of parents about memory problems and the ways which can be implemented in home that help in the activation of students' memory. It also indicated the importance of early diagnosis of memory difficulties in kindergarten level.    

الكلمات الرئيسية