فعّالية برنامج عِلاجي مٌحوسَب لتنمية مهارات القياس لدى عينة من التلميذات الموهوبات ذوات صٌعوبات تعلّم الرياضيات The effectiveness of a Computerized Program to Improve Measurement Skills in a sample of Gifted Students Girls, With an Arithmetic Learning disability in Jeddah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد معهد الدراسات العليا التربوية – جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

اختبرت هذه الدراسة فعّالية برنامج عِلاجي مٌحوسَب لتنمية مهارات القياس لدى عينة من التلميذات الموهوبات ذوات صٌعوبات تعلّم الرياضيات بجدة، من خلال تطبيق تصميم العينة الواحدة "Single Subject Design"، ولتحقيق ذلک تم تطبيق البرنامج على عينة مکّونة من (8) طالبات موهوبات ذوات صٌعوبات تعلّم الرياضيات، و8 طالبات ذوات صٌعوبات تعلّم الرياضيات، تم اختبارهن إختبار قبلي لتحديد مٌستَواهن الفعلي في (مهارات القياس في الرياضيات) موضوع الدراسة الحالية. تم تطبيق التدخل باستخدام البرنامج وأخيرًا تم التوقف عن البرنامج وسحبه واختبار الطالبات اختبارًا بعديًا. أظهرت النتائج وجود فعّالية للبرنامج العِلاجي في تنمية مهارات القياس لدى عينة من التلميذات الموهوبات ذوات صٌعوبات التعلّم في الرياضيات. وأوصَت الباحثة بضرورة الإهتمام بإعداد وتصّميم مناهج/ أنشطة مٌحوسَبة لتطوير المفاهيم الرياضية لذوي صٌعوبات التعلّم بالمرحلة الابتدائية.
       This study tested the effectiveness of a computerized therapy program for the development of measurement skills in a sample of talented students with learning disabilities in Jeddah, through the application of a single sample design " single subject design" To achieve To achieve this, the program has been applied to a sample of (8) gifted students with difficulties in learning mathematics, and 8 students with difficulties in learning mathematics, were tested in a pre-test to determine their actual level in (mathematics measurement skills),subject of the current study, has been applied to intervene using the program and finally stop the program and dragging it and test students post computing test. The results showed that the effectiveness of the therapeutic program in developing the measurement skills of a sample of gifted students with learning difficulties in mathematics. Finally, the researcher recommended: The need To Prepare and Design Curricula / Computer Activities for the Development of Mathematical Concepts students with learning difficulties in primary school.

الكلمات الرئيسية