Differences in Verbal and Non-verbal Linguistic Communication between Children with Mild Intellectual Disability and Children with High Functioning Autism on AL-Ahssa in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Instructor at Special Education Program BS. Special Education – Hearing Impairment Master at Special Education- Severe Disabilities Umm Al Qura University

المستخلص

The present study aimed at identifying the differences in verbal and non-verbal linguistic communication between children with mild intellectual disability and children with high functioning autism in the Kingdome of Saudi Arabia. The Sample included (60) children, (30) had mild Intellectual disability, and (30) with high functioning autism. Children with mild intellectual disability were recruited from mainstream schools. As for the children with high functioning autism were recruited from both mainstream schools and specialized educational center located in Al-hasa’a district. A measure of a verbal and non-verbal linguistic communication was used as a tool to achieve the main objectives of the present study. The tool was applied individually. Results showed a significant difference in the average of the non- verbal linguistic communication scores between children with mild Intellectual disability and children with high functioning autism. Children with mild intellectual disability displayed better non- verbal linguistic communication in comparison to children with high functioning autism. Moreover, no significant difference was found in the average of the verbal- linguistic communication scores between children with mild intellectual disability and children with high functioning autism. Finally, no significant difference was found between the average of verbal and non - verbal linguistic communication score of children with mild Intellectual disability and children with high functioning autism according to the age group.
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق في التواصل اللغوي اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة وأطفال إضطراب التوحد ذوي الاداء المرتفع. وتکونت عينة الدراسة من (60) طفلا من أطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة من مدارس الدمج، وأطفال التوحد الذکور ذوي الأداء الوظيفي المرتفع الملتحقين بمدارس الدمج ومعهد التربية الفکرية التابع له برنامج التوحد في الأحساء بالمملکة العربية السعودية ، وقد تم إختيارها بالطريقة القصدية بواقع (30) طفلا معاقا ذهنيا بدرجة بسيطة، (30) طفلا من أطفال إضطراب التوحد ذوي الأداء الوظيفي المرتفع. ولتحقيق اهداف الدرسة، فقد تم استخدام مقياس التواصل اللغوي اللفظي وغير اللفظيـ إعداد الباحثة. وقد أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في متوسط درجة التواصل اللغوي غير اللفظي بين الأطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة وأطفال إضطراب التوحد ذوي الأداء الوظيفي المرتفع لصالح أداء الأطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة، وکذلک أشارت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسط درجة التواصل اللغوي اللفظي بين الأطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة وأطفال إضطراب  التوحد. کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجة التواصل اللغوي اللفظي وغير اللفظي لدى کل من الأطفال المعاقين ذهنيا بدرجة بسيطة وأطفال التوحد ذوي الأداء الوظيفي المرتفع وفقا للمرحلة العمرية