جودة الحياة الأکاديمية لدى الطلاب الصم وضعاف السمع بجامعة الملک سعود في ضوء بعض المتغيرات The Quality of the Academic Life of Deaf and Hard of Hearing Students at KSU in Light of some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مستشارة وکيل التنمية بوزارة العمل والتنمية الاجتماعية المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على جودة الحياة الأکاديمية لدى الطلاب الصم وضعاف السمع بجامعة الملک سعود في ضوء بعض المتغيرات، وتکونت عينة الدراسة من (176) طالب وطالبة  " من الطلاب الصم وضعاف سمع"، منهم ( 69 طالب، 107 طالبة )، والملتحقين بالسنة التأهيلية والسنة التحضيرية وقسم التربية الخاصة، وطبق على العينة مقياس جودة الحياة الأکاديمية ( إعداد الباحثة )، وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى ما يلي:
1-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذکور الصم وضعاف السمع، والإناث الصم وضعيفات السمع على مقياس جودة الحياة الأکاديمية، وذلک لصالح الذکور
2-  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب الصم وضعاف السمع على مقياس جودة الحياة الأکاديمية وفقاً لمتغير الفئة (صم – ضعاف سمع).
3-  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب الصم وضعاف السمع على مقياس جودة الحياة الأکاديمية في بعد الکفاءة الأکاديمية لصالح  طلاب المستويات الأدنى وفقاً لمتغير المستوى الدراسي .
4-   لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب والطالبات الصم وضعاف السمع على مقياس جودة الحياة يرجع إلى متغير المعدل.
5-   توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب الصم وضعاف السمع على مقياس جودة الحياة ترجع إلى متغير العمر في البعد الأول " الکفاءة الأکاديمية "، وذلک لصالح الفئة الأصغر عمراً، بينما لا توجد فروق في البعد الثاني والثالث والدرجة الکلية للمقياس.
The study aimed to identify the quality of the academic life of deaf and hard of hearing students at KSU in light of some variables. The study sample consisted of 176 students (69 males, 107 females) belonging to deaf and hard of hearing students, preparatory students, and Special Education Department. The quality academic life scale (prepared by the researcher) was applied.
The findings of the study include the following:
1-    There were statistically significant differences between the average of the scores of the deaf and hard of hearing students on the quality of academic life scale as regards the sex variable, in favor of male students.
2-    There were no statistically significant differences between the average of the scores of the deaf and hard of hearing students on the quality of academic life scale as regards the category variable (deaf, hard of hearing).
3-    There were statistically significant differences between the average of the scores of the deaf and hard of hearing students on the quality of academic life scale as regards the academic efficiency dimension, in favor of the lowest levels of students according to the academic level variable.
4-    There were no statistically significant differences between the average of the scores of the deaf and hard of hearing students on the quality of academic life scale as regards the GPA variable.
5-    There were statistically significant differences between the average of the scores of the deaf and hard of hearing students on the quality of academic life scale as regards the age variable in the first “academic efficiency” dimension, in favor of the youngest students category, whereas there were no statistically significant differences in the second and third dimensions as well as the total score of the scale.

الكلمات الرئيسية