الکفاءة والسُّلوک الأکاديميّ للتَّلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السَّمع والسَّامعين في مدارس التَّعليم العام Academic competence and behaviour of Stuednts with Cochlear Implants and Hard of Hearing and Listeners in General Education Schools Primary

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــاذ الــتربيــة الخــاصـــة کليــة الـتربيـة جـامعـة المـلک سعــود

2 مــاجستــير فــي الــتربيــة الخــاصــة جــــــامعــــــة المــــــلک سعــــــود

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التَّعرف على الکفاءة والسُّلوک الأکاديميّ للتَّلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السَّمع والسَّامعين في مدارس التَّعليم العام في منطقة الرِّياض، فاعتمدت الدِّراسة على المنهج الوصفي التَّحليلي، وقام الباحث من خلال منهج الدِّراسة باستخدام أداة تکوَّنت من إحدى وعشرين عبارة موزعة على محورين: الأول: الکفاءة الأکاديميّة، والثَّاني: السُّلوک الأکاديميّ، تمَّ تطبيق الأداة على جميع برامج الدَّمج للمرحلة الابتدائية بمنطقة الرِّياض والبالغ عددها (13) برنامجاً للذکور (7) برامج للإناث، کما تمَّ توزيع (850) نسخه من أداة الدِّراسة، استعاد الباحثان منها (362) نسخه قابلة للتَّحليل الإحصائيّ، ومن خلالها توصَّلت الدِّراسة إلى النَّتائج التَّالية:
1-  أنَّ مستوى التَّلاميذ محلّ الدِّراسة في الکفاءة الأکاديميّة بشکل عام (مرتفع)، حيث بلغ المتوسط العام لمتوسِّطات موافقة المعلمين والمعلمات على مقياس الکفاءة الأکاديميّة بشکل عام للطلاب محلّ الدِّراسة (3.60 من 5.00).
2-   أنَّ مستوى التَّلاميذ محلّ الدِّراسة في السُّلوک الأکاديميّ (مرتفع)، حيث بلغ المتوسط العام لمتوسِّطات موافقة المعلمين والمعلمات على مقياس السُّلوک الأکاديميّ للطلاب محلّ الدِّراسة (3.70 من 5.00).
3-   وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة (0.05) في الکفاءة الأکاديميّة والسُّلوک الأکاديميّ بين متوسطات درجات التَّلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السَّمع والسَّامعين، لصالح أفراد عيّنة الدِّراسة من التَّلاميذ زارعي القوقعة والسَّامعين. کما تبين للباحث عدم وجود فروق ذات دلالة عند مستوى (0,05) في الکفاءة والسلوک الأکاديمي بين متوسطات درجات التلاميذ السامعين وزارعي القوقعة.
4-   وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة (0.05) في استجابات عيّنة الدِّراسة من الذُّکور، ومتوسِّطات استجابات عيّنة الدِّراسة من الإناث نحو مستوى الکفاءة الأکاديميّة بکافة أبعادها وکذلک الدَّرجة الکليّة لها والسُّلوک الأکاديميّ، لصالح أفراد عيّنة الدِّراسة من الإناث.
5-   وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة (0.05) في (القراءة، والکتابة، والرِّياضيات) بين متوسطات درجات التَّلاميذ زارعي القوقعة وضعاف السَّمع والسَّامعين، لصالح أفراد عيّنة الدِّراسة من التَّلاميذ زارعي القوقعة والسَّامعين. کما تبين للباحثان عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) في (القراءة، والکتابة، والرياضيات) بين متوسطات درجات التلاميذ السامعين وزارعي القوقعة.
 This study aimed to identify academic competence and behavior of pupils with Cochlear Implants and profoundly hearing-impaired in general education schools in Riyadh using the descriptive analytical approach. The researcher used a tool of 21 sentences divided into two categories: academic competence and academic behavior. The tool was applied on all integration programs in Riyadh, (13) programs for males and (7) for females. (850) copies of the study tool were distributed, (362) were recovered which can be statically analyzed. The following findings are shown for the study:
1-    The level of students subjected to the study has shown a high increase in academic competence, as the average of the sample scored 3.60/5.00.
2-    The level of students subjected to this study in academic behavior is high, where the average of the teacher’s average who applied academic behavior standards on the sample was 3.70/5.00.
3-    There are significant statistical differences at indication level of (0.05) in academic competence and academic behavior in the average scores, for both, pupils with Cochlear Implants and Hearing Aids for the sample members. The researcher did not find significant statistical differences at indication level of (0.05) in academic behavior and competence in the average scores of listeners and pupils with Cochlear Implants.
4-    There are significant statistical differences at indication level of (0.05) in male responses, and an average of female responses in favour of academic competence in all of its aspects as well as the total score in academic competence and academic behavior in favour of the female side of the sample.
5-    There are significant statistical differences, in the average score of pupils, at indication level of (0.05) in reading, writing and mathematics with Cochlear Implants and Hearing AidsThe researchers found didn’t find significant statistical differences for the same skills between the average scores of listeners and pupils with Cochlear Implants.