فعالية برنامج تعليمي باستخدام الأجهزة الذکيَّة في تنمية المهارات اللُغويَّة لذوي الإعاقة الفکريَّة Effectiveness of Educational Application carried on Smart Devices for Developing Linguistic Skills of those with Intellectual Disability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قســــم الــــتربيــــة الخــــاصــــة جــــامعــــة الملک سعــــود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلي قياس مدي فاعلية استخدام تطبيق تعليمي منفذ على الأجهزة الذکية في عملية تنمية المهارات اللغوية لدي ذوي الإعاقة الفکرية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبة التجريبي عن طريق قياسين قبلي وبعدي لأفراد العينة وذلک بما يلاءم طبيعة الدراسة، حيث کانت أداة الدراسة عبارة عن مقياس المهارات اللغوية (من إعداد الباحث) ويتکون من ست فقرات (التعرف على الحروف وقراءتها، تحديد الحرف الناقص في الکلمة المصورة، تحديد شکل الحرف في الکلمة بحسب مکانه، قراءة کلمات مصورة، قراءة کلمات مجردة). وقد تم التحقق من معاملات الصدق والثبات، عن طريق عينة استطلاعية قوامها عشرون معلمًا من معلمي الطلاب ذوي الإعاقة الفکرية، وقد تم تطبيق المقياس على عينة من الطلاب قوامها أربعة من الطلاب ذوي الإعاقة الفکرية خلال الفصل الدراسي الأول 1437هـ / 1438هـ، کما أشارت نتائج الدراسة إلى نمو المهارات اللغوية لدى التلاميذ من ذوي الإعاقة الفکرية، حيث تحسنت المهارات لدي کافة أفراد العينية بعد توظيف التطبيق والذي تحققت أهدافه من خلال تسع أهداف سلوکية إجرائية.
This study aimed to measure the effectiveness range of educational application carried on smart devices for developing the linguistic skills of those with intellectual disability. To fulfill the objectives of the study، the researcher has used the semi-experimental curriculum by a method of pre and post measurement for the sample in a way that is suitable to the nature of the study. The study tool was linguistic skills measurement (prepared by the researcher) which consists of six items (identifying letters and reading it، identifying the missing letter in the picture word، identifying the letter shape according to its place in the word, reading picture words, reading abstract words). The validity and reliability coefficients verified through a pilot sample of twenty teachers of intellectually disabled students. As well،, the measurement applied to four of the intellectually disabled students in the school first term in 1437/1438 Hijri. The studies indicated that the development of linguistic skills of the
Intellectually disabled students; after employing the application، and the skills of all the sample individuals were improved through nine behavioral objectives.

الكلمات الرئيسية