قلق المستقبل المهنى والرضا عن التخصص الدراسى کمنبئات بالتحصيل الأکاديمى لدى طلاب شعبة التربية الخاصة بجــــامعــــة قنــــاة الســــويــــس Vocational Future Anxiety and Satisfaction with Academic Major as predictors of Academic Achievement among Students of Special Education Division at Suez Canal University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية الخاصة قسم التربية الخاصة – کلية التربية بالإسماعيلية – جامعة قناة السويس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة الکشف عن طبيعة العلاقة بين کل من (قلق المستقبل المهنى، والرضا عن التخصص الدراسى) والتحصيل الأکاديمى لدى طلاب شعبة التربية الخاصة بکلية التربية بالإسماعيلية، وکذا الکشف عن علاقة قلق المستقبل المهنى بالرضا عن التخصص الدراسى، وذلک مضافاً إلى معرفة الإسهام النسبى لقلق المستقبل المهنى، والرضا عن التخصص الدراسى فى التنبؤ بالتحصيل الأکاديمى لدى طلاب شعبة التربية الخاصة بکلية التربية بالإسماعيلية.
وقد تکونت عينة الدراسة من (136) طالباً وطالبة من طلاب شعبة التربية الخاصة بالفرق الأربعة، وذلک بکلية التربية بالإسماعيلية، للعام الجامعى (2016– 2017م)، بلغ متوسط أعمارهم الزمنية (20.80) سنة بانحراف معياري قدره (1.11) سنة.
وباستخدام مقياسي قلق المستقبل المهنى، والرضا عن التخصص الدراسى وهما من إعداد/ الباحثة، توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية:
1-   وجود علاقة ارتباطية سالبة وغير دالة إحصائياً بين قلق المستقبل المهنى والتحصيل الأکاديمى لدى أفراد عينة الدراسة من طلاب شعبة التربية الخاصة بکلية التربية بالإسماعيلية.
2-   وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين الرضا عن التخصص الدراسى والتحصيل الأکاديمى لدى لدى أفراد عينة الدراسة.
3-  وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين قلق المستقبل المهنى والرضا عن التخصص الدراسى لدى لدى أفراد عينة الدراسة.
4-  يمکن التنبؤ بالتحصيل الأکاديمى لدى طلاب شعبة التربية الخاصة بکلية التربية بالإسماعيلية من خلال درجاتهم في الرضا عن التخصص الدراسى، فى حين لا يشکل قلق المستقبل المهنى تأثيراً دالاً فى التنبؤ بالتحصيل الأکاديمى.
الکلمات المفتاحية: قلق المستقبل المهنى- الرضا عن التخصص الدراسى- التحصيل الأکاديمى- التربية الخاصة.
The present study aimed to attempt to detect the nature of the relationship between each of the (vocational future anxiety, satisfaction with academic major) and academic achievement among students of Special Education Division of the College of Education in Ismailia, as well as disclosure of relationship between the vocational future anxiety, and satisfaction with academic major, that combined with the knowledge to contribute relative to the vocational future anxiety, and satisfaction with academic major in predicting academic achievement of students in the Special Education Division of the College of Education in Ismailia. The study sample consisted of (136) male and female students from the Special Education Division of the four teams, in the Faculty of Education in Ismailia, for the academic year (2016-2017 AD), the average age of the time (20.80) with a standard deviation of the year (1.11 years). Using measurements of the vocational future anxiety, and satisfaction with academic major, two of the Setup / researcher, concluded the current study to the following:
1-    There are a negative correlation but not statistically significant between vocational future anxiety and academic achievement of students in the Special Education Division of the College of Education in Ismailia.
2-    There are a positive statistical significant correlation at the level of (0.05) between satisfaction with academic major and academic achievement of students in the Special Education Division of the College of Education in Ismailia.
3-    There are a negative statistical significant correlation at the level of (0.01) between vocational future anxiety, and satisfaction with academic major of students in the Special Education Division of the College of Education in Ismailia.
4-    It can predict with academic achievement of students in the Special Education Division of the College of Education in Ismailia through the grades in satisfaction with academic major, while There are not a significant effect for the vocational future anxiety in predicting academic achievement.