فعالية التعلم الذاتي باستخدام الايباد في تنمية المهارات اللغوية لدى طالبات الصف الثالث إعاقة فکرية بسيطة في الاحساء The effectiveness of self - learning by using children in the development of language skills among third - grade students is a simple intellectual disability in Al – Ahsa

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة إعاقة فکرية وزارة التعليم – محافظة الاحساء

2 معيـــدة تربيــــة خـــاصـــــة کلية التربية تربية خاصة – جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن فعالية برنامج محوسب قائم على التعلم الذاتي باستخدام الايباد في تنمية المهارات اللغوية لدى طالبات الصف الثالث اعاقة فکرية بسيطة في الاحساء في المملکة العربية السعودية، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة باختيار عينة من الطالبات المعاقات فکريا بلغت (20) طالبة وقامت بتقسيم الطالبات إلى مجموعتين تجريبية (10) طالبات وضابطة (10) طالبات والتحقق من وجود تجانس وتکافؤ بين افراد المجموعتين ، وقد تم استخدام مقياس السلوک التکيفي (المهارات اللغوية) والمقنن على البيئة السعودية من قبل العتيبي (2012) وبرنامج محوسب من خلال الاياباد (ابجد)، توصلت نتائج الدراسة إلى ان هناک فروقا في المهارات اللغوية بين افراد المجموعة التجريبية قبل وبعد التطبيق لصالح التطبيق البعدي، وبين افراد المجموعتين التجريبية والضابطة بعد التطبيق لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين افراد المجموعة التجريبية بين القياسين البعدي والتتبعي وبناء على نتائج الدراسة تم الخروج ببعض التوصيات منها اعتماد البرنامج في تعليم الطالبات المعاقات فکريا للمهارات اللغوية.
The main goal of this study is to detect the effectiveness of self-education using iPad. In Al-Hasa, Saudi Arabia iPad was used to enhance the language skills for third grade students with intellectual disability. In order to achieve this goal, the researcher divided the students into two groups, which are consisted of 10 students. One group was given iPad for the study, and the second group were given traditional study. During the study, of course, we made sure that the 10 students were interacted.The Adaptive Behavior Scale (Linguistic Skills) in Saudi Arabia was used by Al-Otaibi (2012)in this study side by side with (ABJAD) program through the Ipad. As results first, there were differences in language skills among the experimental group members before and after the application in favor for the post-application .Second, between the members of the experimental and control groups after application for the benefit of the experimental group.
Finally there were absence of differences between the members of the experimental group between the post-measurement and follow-up. In conclusion the study came out with some recommendations, including of adoption the program of language skills in teaching students with intellectual disabilities.