تقـــويـــم أداء معلمـــي الـــتربيـــة الفکـــريـــة في ضـــوء المعـــايير المهنية لمجلـــس الأطفـــال غـــير العـــاديين The Performance Evaluation Of Intellectual Education Teachers in the Light of Standards of The Council of Exceptional Children CEC

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة کلية التربية– جامعة الملک سعود

2 معلمة اعاقة فکرية وزارة التعليم- تعليم المدينة المنورة

المستخلص

 
تقويم أداء معلمي التربية الفکرية في ضوء المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديينهدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى أداء معلمي التربية الفکرية في ضوء المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين في منطقة المدينة المنورة. والتحقق من أثر متغير المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والجنس، والمکان التربوي في أداء معلمي التربية الفکرية. ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم أداة الدراسة (الاستبانة) وقد قامت الباحثة بإعدادها من خلال ترجمة المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين، وفي ضوء ما تم صياغته من أسئلة وأهداف الدراسة. وتکونت عينة الدراسة من (150) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الفکرية في منطقة المدينة المنورة. وقد أوضحت نتائج الدراسة توافر معايير مجلس الأطفال غير العاديين في أداء معلمي التربية الفکرية بدرجة کبيرة، وهي مرتبة تنازلياً: الممارسات المهنية الأخلاقية، الفروق الفردية في التعلم، اللغة، بيئات التعلم والتفاعلات الاجتماعية، التعاون، الاستراتيجيات التعليمية، التخطيط التعليمي، نمو المتعلمين وخصائصهم، وجاءت درجة التوافر متوسطة في معيارين هما: الأسس، والتقييم، کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0,05α )  في أداء معلمي التربية الفکرية في ضوء المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين المتعلقة بمحور التخطيط التعليمي تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس في بقية المحاور، کما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أداء معلمي التربية الفکرية في ضوء المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين المتعلقة ببيئة التعلم والتفاعلات الاجتماعية، الممارسات المهنية، التعاون تعزى لمتغير المکان التربوي لصالح المدرسة. أما فيما يتعلق بمتغيري المؤهل العلمي، والخبرة فلم يکن لهما أي أثر يذکر على أداء معلمي التربية الفکرية في ضوء المعايير المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين.

The aim of this current study was to recognize level of performance of intellectual education teachers in the light of professional standards of the Council of  Exceptional Children in AlMadinah Region. It also aimed to verify the impact of qualification, teaching experience, gender and educational place on the performance of intellectual education teachers. To achieve this aim, the researcher developed a questionnaire by translating the professional standards of the Council of  Exceptional Children and she benefited from the conceptual framework and previous studies in forming the study questions and identifying its aims.
 
Sample of the study consisted of (150) male and female intellectual education teachers in AlMadinah Region. Results of the study showed that the professional standards of the Council of  Exceptional Children are found in the performance of intellectual education teachers in a great degree in the following standards: ethical professional practices, individual differences in learning, language, learning environments and social interactions, cooperation, educational strategies, educational planning, and students development and characteristics. For the standards of foundations and evaluation, performance was medium.
 
Results also showed that there are statistically significant differences related to gender at the level of (α < 0,05) in performance of intellectual education teachers in the light of professional standards of the Council of  Exceptional Children in the domain of educational planning and this difference was for females. There were no statistically significant differences related to gender in other domains. Results also showed that there are statistically significant differences related to educational place in the performance of intellectual education teachers in the light of professional standards of the Council of  Exceptional Children in the domains of learning environments and social interactions, professional practices and cooperation. For the variables of qualification and experience, they didn't have any impact on the performance of intellectual education teachers in the light of professional standards of the Council of  Exceptional Children.
 
 


تقـــويـــم أداء معلمـــي الـــتربيـــة الفکـــريـــة
في ضـــوء المعـــايير المهنية لمجلـــس الأطفـــال غـــير العـــاديين

الكلمات الرئيسية