شراکة أولياء أمور التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في العملية التعليمية ومتطلبات تفعيلها من وجهة نظر المعلمات Involvement of parents of female students with learning disabilities in the educational process and requirements for its activation from the point of view of teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 معــــــــيدة کلية التربية – جامعة الجوف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع شراکة أولياء أمور التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في العملية التعليمية ومتطلبات تفعيلها من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض. وقد استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي، وتکونت عينة الدراسة من (200) معلمة صعوبات تعلم في المدارس الابتدائية الملحق بها برامج لصعوبات التعلم بمدينة الرياض. کما استخدمت الباحثة (الاستبانة) کأداة لجمع المعلومات في دراستها, وقد توصلت الدراسة الى عدد من النتائج کان من أهمها : موافقة  أفراد عينة الدراسة بدرجة متوسطة حول واقع شراکة أولياء أمور التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في العملية التعليمية بمتوسط حسابي (3.05 من 5.00), کما أن أفراد عينة الدراسة موافقون وبدرجة عالية على المتطلبات التي تسهم في تفعيل شراکة اولياء أمور التلميذات اللاتي لديهن صعوبات تعلم في العملية التعليمية بمتوسط (4.21 من 5.00).
The purpose of this study was to recognize the reality of the involvement of parents of female students with learning disabilities in the educational process and requirements for its activation from the point of view of learning disability teachers in primary schools in Riyadh. The researcher used a descriptive method. Sample of the study consisted of (200) learning disability teachers who work in primary schools which has learning disabilities programs in Riyadh. The researcher used a questionnaire as an instrument for collecting information. The study revealed a number of findings and the most important ones are: participants agree to some extent about reality of the involvement of parents of students with learning disabilities in the educational process with a mean of (3.05 out of 5). Participants strongly agree about requirements that contribute to the involvement of parents of students with learning disabilities in the educational process with a mean of (4.21 out of 5).

الكلمات الرئيسية