السلوک الإبداعي لدى معلمي التربية الخاصة في الأردن ومعوقاته من وجهة نظرهم Creative Behavior of Special Education teachers in Jordan and its Obstacles

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستـــــاذ مســــاعــــد قســم الـتربيــة الخــاصــة - جـامعــة أم القـرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى السلوک الإبداعي لدى معلمي التربية الخاصة في الأردن، والتعرف على الفروق فيه وفقاً لمتغيرات جنس المعلم، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة والتخصص، وتعرف معوقات السلوک الإبداعي لدى معلمي التربية الخاصة من وجهة نظرهم. وتکونت عينة الدراسة من (145) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الخاصة اختيروا  بالطريقة القصدية من العاصمة عمّان. واستخدمت استبانة السلوک الإبداعي بعد التحقق من دلالات صدقها وثباتها. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمي التربية الخاصة في الأردن للسلوک الإبداعي جاءت بدرجة تقدير متوسطة حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.58)، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السلوک الإبداعي ککل تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، وفي متغير التخصص لصالح معلمي صعوبات التعلم، في حين لم تظهر فروقاً إحصائياً على متغيريّ المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وکشفت النتائج عن وجود قائمة لمعوقات السلوک الإبداعي لدى معلمي التربية الخاصة. وأوصت الدراسة إلى أهمية رفع مستوى السلوک الإبداعي لدى معلمي التربية الخاصة من خلال تقديم الدورات التدريبية والندوات والمحاضرات للمعلمين مع الترکيز على مجال حل المشکلات والأصالة أثناء التدريب.
The current study aimed at identifying the level of creative behaviors of teachers of special education in Jordan and its obstacles from their point of view based on gender, educational qualifications, years of experience and Specialization . The sample of the study consisted of 145 special education teachers both males and females who were chosen purposefully from the capital Amman. The survey of creative behavior was used and validity and reliability measures were done. The results indicated that the level of special education teachers practicing creative behaviors in Jordan was moderate with a mean of (3.58).
The results also indicated significant differences in creative behavior as a whole based on gender, being better for females. As for the major, it was better for teachers of learning disabilities; however no significant differences were found due to educational qualification and years of experience. The results identified a list of obstacles for creative behaviors of special education teachers. The study recommended the importance of raising the level of creative behaviors of special education teachers by conducting workshops and seminars with concentration on problem solving and authentication.

الكلمات الرئيسية