التحديات التي تواجه معلمي التلاميذ الذين لديهم اضطراب نقص الانتباه والنشاط الحرکي الزائد في ضوء بعض المتغيرات Challenges that Face Teachers with Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in the Light of Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک قسم التربية الخاصة - کلية التربية جامعة الملک سعود

2 طــالــب دراســات عليــا قسم التربية الخاصة - کلية التربية جـــامعـــة الملــک سعــود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة التحديات التي تواجه معلمين التلاميذ الذين لديهم اضطراب نقص الانتباه والنشاط الحرکي الزائد. وقياس أثر المتغيرات (الجنس، الوظيفة الحالية، سنوات الخبرة، الدورات التدريبية) في التحديات التي تواجههم. ولتحقيق ذلک تم استخدام المنهج الوصفي، وصممت استبانة خاصة لجمع البيانات من عينة الدراسة المکونة من (143) معلماً في المدارس الابتدائية للبنين والبنات التي تطبَّق فيها برامج خاصة باضطراب فرط الحرکة وتشتت الانتباه، في مدينة الرياض. وتوصلت الدراسة إلى أن المعلمين يواجهون بدرجة عالية تحديات متعلقة بالمعرفة باضطراب نقص الانتباه والنشاط الحرکي الزائد، وکذلک في تعليم التلاميذ الذين لديهم هذا الاضطراب وإدارة سلوکهم. إضافة إلى أن المتغيرات التي يوجد فيها فروق دالة إحصائية هو: متغير الجنس، لصالح المعلمات. ومتغير سنوات الخبرة لصالح من لديهم خبرة أکثر.
The present study aimed to identifying the most important challenges facing teachers with students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). As well as measuring impact of variables (gender, current position, years of experience, training courses) on the challenges facing them. To achieve this, the descriptive approach was used, and a special questionnaire was designed to collect data. The sample study consisted of (143) teachers in elementary schools for boys and girls in which programs of ADHD were applied in Riyadh city. The results of the study indicated that teachers face a high level of challenges related to knowledge of ADHD as well as teaching and managing the behavior of students with this disorder. It also found that the variable in which there was statistical difference: the gender variable for the benefit of female teachers, and the variable of years of experience for the benefit of who have more experience.

الكلمات الرئيسية