حالات مزدوج الاستثنائية في التربية الخاصة: دراسة خصائص الطلاب الصم الموهوبين والمتفوقين بالمرحلة الثانوية في مدينة جدة Cases of Twice Exceptionalit in special education: A study of the characteristics of gifted and gifted deaf students in secondary school in JeddahArabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک قسم التربية الخاصة - جامعة جدة

2 أستاذ الموهبة والإبداع المساعد قسم التربية الخاصة - جامعة جدة

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على خصائص الطلاب الصم الموهوبين والمتفوقين بالمرحلة الثانوية في مدينة جدة من وجهة نظر المعلمين والعائلة باستخدام بطارية تقييمية لوصف الجوانب المعرفية والعقلية واللغوية للصم الموهوبين. استخدم الباحثان مقياس رينزولي للتعرف على الموهوبين، واختبار مهارات القراءة للصم، استمارة لقياس قدرة الطلاب الصم في لغة الإشارة. وأشارت النتائج إلى أنه يوجد اتفاق بين وجهة نظر المعلمين والاسرة في الاستجابة على الاستبانات، وجاءت الاکثر اهمية هي "القدرة العقلية العامة" کانت الأکثر استخداما وتليها "القيادة". بعد "الإبداع" يأتي ويليها "العلوم"، ثم "الرياضيات" يأتي ويليها "الدراسات الاجتماعية" وأخيرا "فنون اللغة"، کما توجد علاقة ارتباطية موجبة لنتائج الأداء المدرسي بين القدرات العقلية العامة وفنون اللغة وهناک علاقة ارتباطية بين العلوم والقدرات العقلية العامة وهناک علاقة ارتباطية بين القيادة والقدرات العقلية والعلوم , کما توجد علاقة ارتباطية موجبه لنتائج الأداء المنزلي بين فنون اللغة والقدرات العقلية العامة وهناک علاقة ارتباطية بين بين العلوم والقدرات العقلة والرياضيات، وهناک علاقة ارتباطية بين القيادة والقدرات العقلية العامة والعلوم، کما ان هناک علاقة ارتباطية بين التواصل والقدرات العقلية العامة والعلوم، وهناک علاقة ارتباطية بين محاور القراءة والعلوم والقدرات العقلية العامة حيث توجد علاقة بين الطلاقة في اللغة والتمييز السمعي وعلاقة ارتباطية موجبة بين الطلاقة والفهم والقدرات العقلية العامة.
The study aimed to identify the characteristics of gifted deaf from the point of view of teachers and family by using an evaluative battery to describe cognitive, emotional, mental and linguistic sides of gifted deaf. The researchers used Renzulli scale to identify gifted people, a measure of self-concept for deaf, reading skills test for deaf, and a sign language form for measuring deaf students' abilities in sign language. The results indicated that there is an agreement between the views of teachers and family in responding to questionnaires, and that "General Intellectual Ability" was the most frequently used and followed by "leadership". After that "Creativity" comes and followed by "Science", then "Mathematics "comes and followed by "Social Studies". Finally "Language Arts" comes. Furthermore there is a positive correlation between "Language Arts" in both school and home scale with "General Intellectual Ability" as well as the correlation between "Science" and "General Intellectual Ability". There is also a positive correlation among "Science", "leadership" and General Intellectual Ability " and there is a positive correlation among ""Language Arts" and "General Intellectual Ability" on home scale. And there is positive correlation among "science" "General Intellectual Ability" and "Math" and there is a positive correlation among " "Science", "leadership" and General Intellectual Ability ". There is a positive correlation among " Communication, "General Intellectual Ability" and "science" in home scales. There is a correlation among "Reading Axes ", "Science" and "General Intellectual Ability", where there is a relationship between fluency in language and audio discrimination and a positive correlation between fluency, understanding and general intellectual ability.

الكلمات الرئيسية