مشارکة أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية ومعوقات مشارکتهم فيها The participation of the parents of students with learning difficulties in the preparation of individual educational plan and the obstacles of their participation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التربية الخاصة- کلية التربية جامعة الملک سعود

2 قسم التربية الخاصة- کلية التربية جامعة الأمير سطام

المستخلص

هدفت هذه الدراسة للتعرف على أدوار معلمات صعوبات التعلم تجاه إشراک أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية ، ومعوقات قيامهم بهذه الأدوار من وجهة نظر معلمات صعوبات التعلم. وتکونت عينة الدراسة من (175) معلمة من معلمات صعوبات التعلم في المرحلة الإبتدائية بمدينة الرياض. وتم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة، وقامت الباحثة بتصميم أداة الدراسة وفق ما تمت صياغته من أهداف وأسئلة الدراسة، وجاءت الأداة ( الاستبانة ) في (36) عبارة موزعة على محوري الدراسة (الأدوار- المعيقات)، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:
1-  أن معلمات صعوبات التعلم موافقات أحياناً على أدوار معلمات صعوبات التعلم تجاه إشراک أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية بمتوسط (3.49 من 5.00) وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المقياس الخماسي (من 3.41 إلى 4.20) وهي الفئة التي تشير إلى خيار أحياناً على أداة الدراسة.
2-  ان معلمات صعوبات التعلم موافقات أحياناً على المعوقات التي تعيق معلمات صعوبات التعلم من إشراک اولياء امور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية بمتوسط (3.65 من 5.00) وهو متوسط يقع في الفئة الرابعة من فئات المقياس الخماسي (من 3.41 إلى 4.20) وهي الفئة التي تشير إلى خيار أحياناً على أداة الدراسة.
3-  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 فأقل في وجهات نظر أفراد الدراسة اللائي مؤهلهن بکالوريوس ووجهات نظر أفراد الدراسة اللائي مؤهلهن ماجستير فما فوق حول (المعوقات التي تعيق معلمات صعوبات التعلم من إشراک أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية).
4-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 فأقل في وجهات نظر أفراد الدراسة اللائي مؤهلهن بکالوريوس ووجهات نظر أفراد الدراسة اللائي مؤهلهن ماجستير فما فوق حول (أدوار معلمات صعوبات التعلم تجاه إشراک أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفرد) لصالح أفراد الدراسة اللائي مؤهلهن ماجستير فما فوق.
5-  عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 فأقل في وجهات نظر أفراد الدراسة حول (أدوار معلمات صعوبات التعلم تجاه اشراک أولياء أمور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفرد ، المعوقات التي تعيق معلمات صعوبات التعلم من اشراک اولياء امور الطالبات ذوات صعوبات التعلم في إعداد الخطة التربوية الفردية) باختلاف متغير سنوات الخبرة.
The study aimed to identify the roles of learning difficulties teachers towards the participation of the parents of students with learning difficulties in preparing the individual educational plan, and the obstacles  of their participation from the teachers’ point of view.
The study sample population sonsisted of ( 175 ) teacher from the learning difficulties teachers in the elementary stage in Riyadh, the descriptive approach has been used in this study. The researcher has designed the study according to the formulated objective and questions  of the study. The tool ( questionnaire ) has come in (36 ) phrases distributed on the  study’s pivotal ( the roles – the obstacles ) and the study has revealed the following:
1-     The learning difficulties teachers are sometimes accepting the roles of the learning difficulties teachers towards the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan in average of (3.49 out of 5) and It is the average in the fourth class of the five-meter categories ( from 3.41 to 4.20) which is the  category that refers to the option sometimes on the study tool.
2-    The learning difficulties teachers are sometimes accepting the obstacles which prevent the learning difficulties teachers to accept the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan in average of (3.65 out of 5) and It is the average in the fourth class of the five-meter categories ( from 3.41 to 4.20) which is the  category that refers to the option sometimes on the study tool.
3-    There were no statistically significant differences at the level 0.05 and less in the study sample’s point of view whose academic qualification is the master degree and above about (the obstacles which prevent the learning difficulties teachers to accept the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan).
4-    There were statistically significant differences at the level 0.01and less less in the study sample’s point of view whose academic qualification is bachelor and the points of view for those whose academic qualification is the master degree and above about (the roles of the learning difficulties teachers towards the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan) to the study sample whose academic qualification is the master degree and above.
5-    There were no statistically significant differences at the level 0.05 and less in the study sample’s point of view about (The roles of the learning difficulties teachers towards the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan and the obstacles which prevent the learning difficulties teachers to accept the participation of the learning student’s parents in preparing the of the individual educational plan) depending on the variable of the experiences’ years.