مدى إمکانية تطبيق نموذج مارزانو في التدريس لذوي الاعاقة العقلية من وجهة نظر المعلمات بمنطقة الأحساء The possibility of applying Marzano's Model in teaching mentally Disabled students, from the standpoint of teachers in Al-Ahsa

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية – جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على نموذج ابعاد التعلم لمارزانو Marzano's dimensions of learning ومدى نجاح التدريس وفق هذه الاستراتيجية مع التلميذات ذوي الإعاقة العقلية. وتتحدد اهمية هذه الدراسة في کونها الدراسة الاولى التي تبحث في امکانية تطبيق نموذج ابعاد التعلم مع ذوي الإعاقة العقلية، ولقلة الدراسات التي تتناول موضوع تعليهم.  وقد استخدمت الباحثة المنهج المسحي، خلال تطبيق استبانة کان قد تأکد صدقها وثباتها على مستوى الابعاد الخمس للأداة. وتکونت العينة من 45 معلمة تربية فکرية متخصصة-من أصل 165 معلمة يشکلون مجتمع الدراسة بالأحساء. وقد خرجت الدراسة بعدة نتائج أهمها:
1-  امکانية تحقق جميع الابعاد المعرفية المتضمنة في نموذج مارزانو مع ذوي الإعاقة العقلية.
2-  توجد فروق دالة احصائيا في مدى التحقق بين ابعاد النموذج لصالح البعد الثاني: امکانية اکتساب وتکامل المعرفة، يليه البعد الاول: تحقيق الاتجاهات الايجابية نحو التعلم، ثم البعد الخامس: تحقيق عادات العقل المنتجة، ويليهم البعد الثالث: تعميق المعرفة وصقلها، ثم البعد الرابع بأقل نسبة دلالة اتفاق وهو بعد: امکانية الاستخدام ذو المعنى للمعرفة.
The study aims at investigate the possibility of applying Marzano Dimensions of Learning Model (MDLM) in teaching mentally disabled students (MD), from the intellectual education teacher's point of view.  The study adopted the descriptive survey approach, using a questionnaire administrated to 45 out of 165 specialized teachers in intellectual education who form the study community in Al-Ahsa The researcher designed the questionnaire on MDLM and confirmed its validity and stability. The researcher also prepared an interview with the teachers to help them acknowledge MDLM. The study came out with several results, the most important of which are:
1-    The possibility of achieving MDLM in teaching MD.
2-    There are statistically significant differences in the extent of verification between the dimensions of the model in favor of the second dimension: the possibility of acquiring and integrating knowledge. Followed by the first dimension: achieving positive attitudes towards learning. Then the fifth dimension: achieving Productive Habits of Mind, followed by the third dimension: Extending and Refining Knowledge, then the fourth dimension with the lowest proportion of the sign of the agreement is the following: the possibility of meaningful use of knowledge.

الكلمات الرئيسية