درجة معرفة معلمات مادتي اللغة العربية والرياضيات بالمرحلة الابتدائية بصعوبات التعلم لدى التلميذات بمحافظة الاحساء Degree of knowledge of Arabic and mathematics teachers at the primary level of learning disabilities for female students in Al-Hassa Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة کلية التربية-جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدف البحث إلى تقصي درجة معرفة معلمات مادتي اللغة العربية والرياضيات بالمرحلة الابتدائية بصعوبات التعلم لدى التلميذات من حيث معرفتهن (بالمفاهيم الأساسية - المجالات-الخصائص- أدوات وآليات الکشف والتشخيص-أساليب التدريس الفعّال - وکفايات تنفيذ برامج التدخل). اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، بلغ حجم عينة البحث (96) معلمة لمادتي اللغة العربية والرياضيات بالمرحلة الابتدائية تم اختيارهم بطريقة طبقية عشوائية متناسبة من مدارس المرحلة الابتدائية التي تقدم برنامج صعوبات التعلم ضمن برامج التربية الخاصة بمدينة الهفوف بمحافظة الاحساء. طبقت الباحثة استبانة لتقصي درجة معرفة المعلمات من تصميمها. بينت النتائج أن درجة معرفة معلمات مادة اللغة العربية تراوحت ما بين فوق الوسط إلى مرتفعة، بينما تراوحت درجة معرفة معلمات مادة الرياضيات ما بين الوسط إلى مرتفعة، درجة معرفة معلمات مادة اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية بصعوبات التعلم لدى التلميذات أکبر وأن مقارنة بدرجة معرفة معلمات مادة الرياضيات. کما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة معرفة معلمات مادتي اللغة العربية والرياضيات بالمرحلة الابتدائية بصعوبات التعلم مع کل من: مستوى سنوات الخبرة، مستوى المؤهل العلمي، والدورات التدريبية. کذلک بينت النتائج وجود تفاعل غير دال إحصائياً بين متغير المادة التدريسية للمعلمة (لغة عربية/ رياضيات) مع متغيرات مستوى سنوات الخبرة، المؤهل العلمي، والدورات التدريبية على الدرجة الکلية لمعرفة المعلمات بصعوبات التعلم لدى التلميذات.
The Research aiming to determine the degree of knowledge of Arabic and mathematics teachers at the primary level about the learning disabilities of students in terms of their knowledge (basic concepts-areas-characteristics-tools and mechanisms for detection and diagnosis-effective teaching methods-and the adequacy of the implementation of intervention programmes).The researcher used the descriptive Methodology. The research sample consists of (96) Arabic and mathematics teachers at the primary schools where the Learning disabilities program is located. The researcher designed a questionnaire to measure teacher’s degree of knowledge of student’s learning disabilities. The results showed that the degree of knowledge of Arabic language teachers ranging from above average to high , while the knowledge of mathematics teachers ranging from medium to high. Moreover, the degree of knowledge of Arabic language teachers at the primary level of learning disabilities is greater than knowledge of mathematics teachers. In addition, results indicated no significant statistics differences in the degree to which Arabic and mathematics teachers at the primary level are aware of learning disabilities with: the levels of years of experience, scientific qualification, and the training courses. As well as the result showed that there was no statistically interaction between the subject (Arabic/Mathematics) and the level of years of experience, scientific qualification, and training courses on the total degree   of knowledge about the learning disabilities of students.         

الكلمات الرئيسية