فعالية برنامج تدريبي لتحسين وتنمية نطق المفردات اللغوية لدى الأطفال ذوي الاعاقة العقلية بالمرحلة الابتدائية The Effectiveness of a Training Program to Improve and Develop Vocabulary Utterance among Mentally Retarded Primary School Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية والتربية الخاصة المساعد کلية التربية جامعة جازان (السعودية)

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الي التعرف على تحسين وتنمية نطق المفردات اللغوية لدى الأطفال ذوي الاعاقة العقلية والکشف عن مدى فعالية البرنامج وطبقت علي عينة(10) اطفال من ذوى الاعاقة العقلية القابلين للتعلم من مدرسة التربية الفکرية بمدينة منيا القمح بمحافظة الشرقية، تراوحت أعمارهم بين(7-10) عاماً وقد تم استخدام مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذکاء (الصورة الرابعة) إعداد وترجمة: لويس مليکه (1998) مقياس اختبار اللغة إعداد: نهلة الرفاعى (2006) البرنامج التدريبى لتحسين وتنمية نطق المفردات اللغوية للأطفال ذوى الاعاقة العقلية إعداد: الباحث0 وأسفرت النتائج عن ارتفاع تحسين وتنمية أداء ونطق المفردات اللغوية لدي المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج مقارنة بالمجموعة الضابطة، واستمرار الأثر الايجابي للبرنامج على المجموعة التجريبية خلال فترة المتابعة.
This research aims at recognizing the improvement and development of vocabulary utterance among mentally retarded children, as well as the effectiveness of a training program that has been applied to a sample of 10 mentally retarded educable children in Menya Alkamh Special Needs School, Sharkia Governorate, Egypt. The children's ages ranged between 7-10 years old. The researcher used the fourth edition of Stanford-Binet Intelligence Test, translated by Luis Melekah (1998), as well as the Language Test Scale prepared by Nahla Alrefai (2006), along with the training program for improving and developing vocabulary utterance among mentally retarded children, which has been prepared by the researcher. The results reveal an increase in the level of vocabulary utterance and performance among the experimental group after applying the training program, compared to the control group. The positive effect of the program on the experimental group continued through the follow-up period.

الكلمات الرئيسية