السلوک الفوضوي وعلاقته بالنوع ومستوى الإعاقة والعمر الزمني والبرنامج التربوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية Disruptive behavior and its relationship with gender, degree of disability, age category and individual educational program (IEP) in students with intellectual disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة المســـاعــد کلية التربية – جامعة الملک سعود

2 محــاضـــرة بجــامعــة شقــراء

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة السلوک الفوضوي بعدد من المتغيرات لدى ذوي الإعاقة الفکرية (النوع، مستوى الإعاقة، العمر الزمني والبرنامج التربوي) بالإضافة إلى التعرف على مدى انتشار السلوکيات الفوضوية لديهم ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. تکونت عينة الدراسة من 217 طالباً وطالبة من ذوي الإعاقة الفکرية، تم تطبيق مقياس تقدير المعلم للسلوک الفوضوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية (إعداد الباحثة).
توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث على مقياس تقدير المعلم للسلوک الفوضوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية لصالح الذکور.
2-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس تقدير المعلم للسلوک الفوضوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية بين العمر الزمني (6 إلى 9)، والعمر الزمني (12 الى15) لصالح العمر الزمني (6 إلى 9).
3-  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين ذوي الإعاقة البسيطة والمتوسطة على مقياس تقدير المعلم للسلوک الفوضوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية.
4-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الإناث في مدارس الدمج، والإناث في معاهد التربية الفکرية على مقياس تقدير المعلم للسلوک الفوضوي لدى ذوي الإعاقة الفکرية لصالح الإناث في مدارس الدمج.
5-  انتشار السلوکيات الفوضوية في بعد الإثارة والإزعاج جاءت بالمرتبة الأولى، ثم السلوکيات في بعد مخالفة الأنظمة والتعليمات، ثم في بعد العدوان، وحلت رابعاً السلوکيات في بعد العدوان تجاه المدرسة.
The purpose of current study aimed to identify the relationship between Disruptive behavior and number of variables in students with intellectual disabilities (gender, age category, disability degree and individual educational program (IEP) in students with intellectual disabilities ,also the study aimed to identify the extent of Disruptive behavior, the study depended on the analysis descriptive curriculum ,study sample consisted of 217 male and female students with intellectual disability, the researcher designed the study tool "scale Disruptive behavior”in the insight of the objectives and hypotheses of the study. The study indicated to the following results:
1-    There are differences between males and females on”the Teacher Rating a scale of Disruptive behavior”the males degrees were higher than females.
2-    There are differences between age category (6:9 years) & age category (12:15 years) for age category (6:9 years).
3-    There are no differences between children with mild mental retardation and children with moderate mental retardation on”the Teacher Rating a scale of Disruptive behavior".
4-     There are differences between females in mainstream schools and females in institutes of intellectual education on”the Teacher Rating a scale of Disruptive behavior”for females in mainstream schools.
the spread of Disruptive behavior in the area of ​​excitement and discomfort was the in position number one of Disruptive behavior then, in position number two behaviors in disobey instructions and laws and in third position the aggression and in the fourth position aggression toward the school