التفکير القائم على الحکمة کمُنبَّئ بالعوامل الخمس الکبرى للشخصية لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية بالمملکة العربية السعودية Thinking Based on Wisdom as a Predictor of the Big Five Factors of Personality for the Gifted Secondary School Students in the Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيد بقسم التربية الخاصة تربية موهوبين – جامعة الملک سعود

2 أستاذ القياس والتقويم والاحصاء التربوي نائب عميد کلية الدراسات العليا جامعة الخليج العربي

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة تباين مستوى التفکير القائم على الحکمة لدى مجموعات الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية باختلاف العوامل الخمس الکبرى للشخصية لديهم، وتحديد قدرة العوامل الخمس الکبرى للشخصية على التمييز بين أداء مجموعات الطلاب الموهوبين في التفکير القائم على الحکمة، والتنبؤ بالتفکير القائم على الحکمة لدى طلاب المرحلة الثانوية بمعلومية الخصائص الخمس الکبرى للشخصية، والتوصل إلى نموذجٍ بنائيٍ يفسر طبيعة العلاقة بين العوامل الخمس الکبرى للشخصية والتفکير القائم على الحکمة لدى الطلاب الموهوبين بالمرحلة الثانوية. تکونت عينة الدراسة من (181) طالباً من الموهوبين بالمرحلة الثانوية، وتم استخدام مقياس التفکير القائم على الحکمة، ومقياس العوامل الخمس الکبرى للشخصية. وتوصلت النتائج إلى وجود ثلاث مجموعات من الطلاب في ضوء ثلاث مستويات من الحکمة (الأداء المنخفض، الأداء المتوسط، الأداء المرتفع). وأشارت النتائج إلى وجود فروقٍ دالةٍ إحصائياً بين متوسطات أبعاد (الانبساطية، والضمير الحي، والانفتاح على الخبرة، والمقبولية) وفقاً لمستويات التفکير القائم على الحکمة (المرتفع – المتوسط – المنخفض) وکانت الفروق لصالح المستوى الأعلى، بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروقٍ دالةٍ إحصائياً بين کلٍ من متوسطات العصابية وفقاً لمستويات التفکير القائم على الحکمة (المرتفع – المتوسط – المنخفض). وأظهرت نتائج تحليل الانحدار المتعدد أن نموذج (الضمير الحي، والانبساطية، والانفتاح على الخبرة، والعصابية) استطاع التنبؤ بحوالي 56% من نسبة التباين العام في التفکير القائم على الحکمة. وتوصلت النتائج إلى أن تأثير العوامل الخمس الکبرى للشخصية على التفکير القائم على الحکمة کانت لعوامل (الضمير الحي، والانبساطية، والانفتاح على الخبرة، والعصابية) على التوالي. وقد تم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة وتقديم بعض التوصيات.
The current study aimed at examining the variance of the level of thinking based on wisdom among gifted secondary school students according to their differences in the big five factors of personality. It also aimed at determining the ability of the big five factors of personality to differentiate between the performance of gifted students based on thinking based on wisdom and the prediction of thinking based on wisdom for secondary school students in the light of the characteristics of the big five factors of personality. Moreover, the study aimed at stating a structural model, which explained the nature of the relationship between the big five factors of personality and thinking, based on wisdom among gifted secondary school students. The sample of the study consisted of (181) gifted secondary school students. Thinking based on the wisdom scale, and the scale of the big five factors of personality were used in this study. The results of the current study showed that there were three groups of the students in the light of the three levels of wisdom (low, medium, high) performance. Furthermore, the results revealed that there were statistically significant differences between the mean dimensions of (extraversion, conscientiousness, openness, and agreeableness) according to the levels of thinking based on wisdom (high - medium - low) in favor of the higher level. Whereas, the results showed that there were no statistically significant differences between the means of neuroticism according to the levels of thinking based on wisdom (high - medium - low). Additionally, the results of multiple regression analysis that the model of (conscientiousness, extraversion, openness, and neuroticism) could predict about 56% of the percent of the total variation for thinking based on wisdom. The results also revealed that the effect of the big five factors of personality on thinking based on wisdom was for the factors of (conscientiousness, extraversion, openness to experience, and neuroticism) respectively. The results of this study were interpreted in the light of the theoretical framework and the previous studies and some recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية