واقع ومعوقات استخدام معلمي ومعلمات تلاميذ ذوي صعوبات التعلم للأجهزة الذکية في غرفة المصادر بمحافظة الأحساء The reality and constraints of the use of teachers of students with learning disabilities for smart devices in the sources room in Al – Ahsa

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلــــم تــربيــــة خــــاصــــة - مشــــرف مقيــــم

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع ومعوقات استخدام معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم للأجهزة الذکية في غرفة المصادر والمعوقات التي تحد من استخدامه، واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وتکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم والبالغ عددهم (115) معلما ومعلمة، الذين يعملون في المدارس الابتدائية الحکومية التابعة لإدارة التعليم في محافظة الأحساء بالمملکة العربية السعودية.
وقد توصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالية: أبرز استخدامات معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم للأجهزة الذکية في غرفة المصادر، هي: إعداد الخطط التربوية الفردية، إعداد خطة سير العمل وتنظيمه في البرنامج، حفظ البيانات مراعاة لفقدانها أو تلفها، تسجيل التلاميذ. أبرز المعوقات التي تحد من استخدام معلمي ومعلمات ذوي صعوبات التعلم للأجهزة الذکية في غرفة المصادر، هي: قلة المخصصات المالية تحول دون تامين الأجهزة الذکية، قلة الدورات التأهيلية للمعلمين في مجال استخدامهم الأجهزة الذکية، عدم توافر الأجهزة الذکية في برامج صعوبات التعلم، شبکة الانترنت غير متوافرة في برامج صعوبات التعلم
  In this study, the researcher used descriptive descriptive methodology. The study population consisted of all learning disabilities teachers (115) teachers and teachers. The study aims at identifying the degree of use of teachers and teachers with learning difficulties for smart devices in the resource room and constraints that limit its use. Who work in government elementary schools under the Department of Education in Al-Ahsa Governorate, Saudi Arabia. This study found the following results: The main uses of  teachers with learning disabilities for the smart devices in the resource room are: preparing individual educational plans, preparing the work plan and organizing it in the program, keeping data for loss or damage, and recording students The main obstacles that limit the uses of  learning disabilities teachers for the computer are: lack of financial allocations to prevent the provision of smart devices, the lack of training courses for teachers in the use of smart devices, the lack of smart devices in the programs of learning difficulties, and the Internet is not available in Learning disabilities programs

الكلمات الرئيسية